Cara Tambah Platelet Darah Akibat Denggi..

Apa yang anda tahu tentang Platelet?? 


Dalam mekanisma hematosis platelet amat penting dalam proses pembekuan darah. Jika berlaku kurangnya platelet dalam darah kemungkinan besar boleh menyebabkan pendarahan dan Demam Berdarah Dengue (DBD). Kemudian jika tidak dirawat boleh membawa maut. Oleh itu kita harus tahu kepentingan platelet jika ianya kurang dalam darah..

Platelet ini juga dalam bahasa sainsnya dikenali sebagai trombosit, keping darah atau plat darah. Ia merupakan komponen dalam darah yang sangat penting dan memiliku bentuk yang tak seragam, tidak memiliki warna, tidak berisi, lebih kecik dari sel darah merah dan sel darah putih serta mudah pecah.


Mengapa perlu naikkan jumlah platelet dan kesan jika ia berkurang..

Fungsi platelet sebagai agen pembekuan dan menghentikan pendarahan. Sel-sel baru akan dihasilkan oleh sum-sum tulang secara berterusan dan bagi platelet yang normal boleh hidup dalam jangka masa 8 - 12 hari di dalam aliran darah.

Apabila platelet rendah, pendarahan akan berlaku dan boleh nengancam nyawa. Pendarahan boleh berlaku secara dalaman (organ) dan luaran bintik-bintik merah pada kulit, najis berdarah dan hidung juga berdarah.

Tetapi, jika kekurangan platelet ini cepat dirawat, kandungan platelet dalam darah mempu untuk naik secara sendirinya. Oleh itu kita perlu tahu bagaimana cara yang efektif untuk menaikkan jumlah platelet terutamnaya pesakit denggi. Jumlah platelet yang normal adalah 150,000 - 450,000/mm padu darah.


Bagaimana platelet boleh berkurang??

Platelet berkurang dikenali sebagai trombositopenia. Ada beberapa penyakit yang menyebabkan platelet berkurang atau rendah. Dan paling seninim di Malaysia adalah demam denggi. Demam denggi sangat merbahaya dan boleh membawa maut jika tidak dirawat dengan segera.


Selain dari demam denggi, platelet jugaboleh berkurang atas sebab kehamilan, bersalin, pendarahan, penyakit autoimun (platelet dibinasakan oleh sistem imun sendiri), kurang penghasilan platelet (anemia aolastik) dan bakteria dalam darah (bakteremia). Kanser, cacar air dan kesan dari radiasi juga boleh menyebabkan kekurangan platelet dalam darah..


Jom kita tonton dulu apa kata pakar nutrisi kami tentang denggi.



Tips Untuk Menaikkan Jumlah Platelet Dengan Cepat Secara Semulajadi.. 

1- Mengambil diet yang sihat.



- Buah-buahan dan sayur yang segar mampu meningkatkan jumlah platelet seperti sayur hijau, buah limau, tomato dan kiwi.

2- Jauhi makanan yang tidak sihat.



- Makanan yang tidak sihat bermaksud makanan segera, alkohol dan minuman berkafein. Makanan seperti ini akan menghalang penghasilan platelet oleh sum sum tulang.

3- Mengambil makanan yang mengandingi Vitamin B12 dan tinggi asid folik.

vitaminb1

- Bagi pembentukan atau penghasilan elemen darah termasuk platelet, Vitamin B12 dan asid folik amat penting. Bayam, buah limau dan kekacang antara makanan yang tinggi asid folik. Makanan yang kaya dengan Vitamin B 12 pula adalah telur, susu, keju dan daging kambing.

4- Mengambil makanan yang mengandungi sumber asid lemak omega 3.



-Pengambilan omega 3 mampu meningkatkan penghasilan platelet dalam darah. Antara makanan yang mengandungi sumber omega 3 adalah seperti ikan, minyak ikan, tuna dan ikan salmon liar.

5- Vitamin dan Mineral (Supplement)



- Antara cara terbaik kalau anda sikar mendapatkan khasiat dan zat dari tumbuh-tumbuhan dari tumbuhan, sayuran mahupun makanan berkhasiat yang disenaraikan. Pengambilan vitamin c 1000mg sehari mampu meningkatkan jumlah platelet secara semulajadi. Supplement meningkatkan daya tahan badan disamping mempercepatkan proses pemulihan kerana vitamin ini mudah larut dalam air dan mudah diserap oleh tubuh.

6- Pengambilan air suam.



- Air sejuk boleh mengganggu penyerapan nutrisi. Sel-sel darah terdiri dari air dan protein. Sekiranya anda mengambil banyak air, ia akan meningkatkan penghasilan sel darah sekaligus meningkatkan jumlah platelet.

7- Tidur dan rehat secukupnya.



- tidur yang mencukupi 7-8 jam sehari akan menjadikan tubuh lebih segar sekaligus mampu menghasilkan sel darah dan platelet dengan banyak.

8- Elakkan mengambil ubat tertentu.



- Dengan pengambilan ubat tahan sakit dan demam ia boleh melambatkan dan merencatkan proses penghasilan platelet.


Apa yang Shaklee boleh bantu anda tambah platelet dalam darah??

Shaklee mempunyai semua supplement yang berasaskan dari bahan-bahan semulajadi. Selain dari anda memakan makanan yang disenaraikan diatas, anda juga boleh mengambil supplement Shaklee seperti berikut:


1- Vivix



-Menggalakkan kesihatan keseluruhan
-Meningkatkan tahap imunisasi
-Memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA





-Membantu dalam pembentukan sel darah merah
-Membantu dalam penyelenggaraan kesihatan yang baik
Mencegah anemia dengan membantu pembentukan sel darah merah
-Melengkapkan keperluan nutrisi yang kurang akibat pengambilan makanan yang tidak seimbang
-Memberi tenaga dan kecergasan kepada tubuh





-Meningkatkan penghasilan platelet dalam darah
-Meningkatkan sistem imun
-Mengurangkan tekanan atau stress
-Merangsang kesihatan hati





-Penting bagi pembetukan atau penghasilan elemen darah termasuk platelet
-Melawan tekanan atau anti stress
-Mencegah anemia dengan membantu pembentukan sel darah merah





-Meningkatkan jumpalh platelet secara semulajadi
-Membantu penyerapan nutrient secara optimum
-Memperbaiki simptom pendarahan
-Meningkatkan sistem imunisasi
-Menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel tubuh





-Membantu menstabilkan cecair dalam badan
-Memberi tenaga dan daya ketahanan fizikal
-Meningkatkan daya ketahanan badan
-Mencegah penyah-hidratan


Selepas mencuba supplement diatas, anda bolehlah membuat pemeriksaan semula terhadap jumlah platelet anda. Semoga cepat sembuh ya..



Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥hidawati.kadiso@gmail.com
♥eda83.blogspot.com
♥www.facebook.com/edaejaishop


Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...