Tips Kesuburan Suami Isteri Untuk Mudah Mendapat Cahaya Mata..




Hai korang.. sihat tak hari ni?? hari jumaat ni memang best kan.. sebab esok hari sabtu cuti.. cuti dari bekerja dan anak-anak pon cuti juga.. masa ni la kita nak luangkan masa dengan keluarga..

Bila bercerita tentang keluarga, pasti anak-anak adalah antara penyeri dalam rumahtangga.. tapi kita perlu faham dengan keadaan sekeliling.. mungkin ada juga dikalangan kita yang sudah berumahtangga setelah sekian lama tapi masih belum dikurniakan cahaya mata..

Kat bawah ni eda ade senaraikan beberapa tips tentang kesuburan suami isteri dari Dr Hamid Arshat pakar sakit puan yang sangat dikenali buat masa kini.

1-  Untuk wanita, kahwin cepat, bila ada peluang. Terbukti wanita paling subur sebelum umur 20 tahun. Pada ketika itu belum tumbuh endometriosis, fibroids dan lain-lain penyakit peranakan.

2- Lebih 80% akan hamil satu tahun selepas berkahwin. Jika ada senggugut atau gangguan haid boleh berjumpa dengan doktor secepat mungkin untuk periksa peranakan dan lakukan ujian kesuburan.

3- Tentukan kesihatan suami isteri agar semua dalam berkeadaan yang terbaik. Lakukan rawatan jika ada penyakit.

4- Mampu melakukan hubungan seksual yang sempurna dan memuaskan. Kerana ada yang sudah berkahwin selama enam tahun tetapi masih gagal menembusi selaput dara isteri. Berjumpa pakar untuk rawatan jika masih gagal dalam tempuh 6 bulan berkahwin.

5- Peluang hamil terbaik jika pusingan haid isteri teratur iaitu 28-30 (+/- 5 hari). Waktu subur atau ovulationpada hari ke 14 jika pusingan 28 hari dan subur pada hari ke 16 jika pusingan 30 hari. Wakti subur boleh dikesan dengan catitan suhu dan ovulation test kit.

6- Hubungan seksual selang malam mulai hari ke 12 hingga hari ke 20. Kekuatan benih suami terbaik dalam jarak 48 jam.

Anda boleh cuba:

-Baca surah Al-Fatihah, ayat qursi dan tiga qul sebelum tidur. Baca doa untuk dapat zuriat yang terbaik sebelum jimak agar dilindungi dari gangguan syaitan.
-Jangan bangun untuk buang air atau cuci faraj bila bersetubuh pada waktu subur. Kepit peha dan alas bantal dibawah pinggang selama 2-4 jam atau terus tidur.
-Jika ada peluang, pergilah bercuti ditempat peranginan ketika isteri sedang subur.




7- Ketenangan jiwa dan lapang fikiran pada kedua-dua suami isteri adalah sangat bagus untuk menjayakan kehamilan.



Apa yang boleh dilakukan  untuk mendapatkan ketenangan ini?

a- Melakukan senaman selama 30 minit sehari dengan berjalan kaki, berjogging, mengayuh basikal, berkebun, memcuci kereta atau ,emcuci rumah.
b- Membuat senaman tau chi atau deep breathing exercise. Mulut dan hati sentiasa berzikir mengingati dan memuji Allah.
c- Membaca al-quran 2-3 muka surat setiap hari. Kemarahan juga perlu dikawal dan bersabar walaupon menghadapi provokasi (mungkin dari orang sekeliling yang gemar bertanyakan "bila nak ada baby" sampai tak larat telinga nak dengar)


8- Kawal berat badan kerana kegemukan akan mengganggu hormon subur dan menghindarkan pematangan telur/evulation. Rujuk kepada garis panduan untuk menguruskan badan.

9- Pemakanan yang berkhasiat dan berzat sangat penting. Sebaiknya 70% makanan dari bahan-bahan segar. Anda juga digalakkan untuk meminum jus segar dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Jauhkan dari makanan yang bergula dan manisan, fast dan junk foods.

10- Makan supplemen seperti Multivitamin, vitamin E, vitamin C, asid folik dan tambahan untuk suami ambillah zinc dan selenium.



Jangan risau keran kesemua vitamin yang nyatakan diatas semua ada di Shaklee..

1- ESP



-Ia mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggu dalam pembentukan sel. Protein adalah asas kepada sel. Untuk memudahkan proses yang berkaitan dengan persenyawaan, kepekatan telur ia memerlukan sel yang sihat. ESP ini merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino yang penting.

2- Vita Lea (Multivitamin)



-Vita Lea ini mengandungi 28 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan seorang dewasa. Bagi membantu meningkatkan taraf kesihatan secara menyeluruh, pengambilan sebiji sehari sudah mencukupi. Oleh itu pasangan suami isteri perlu melengkapkan kesihatan diri dengan mengambil multivitamin ini.

3- Vitamin C



Dalam setiap satu tablet Vitamin C dapat membekalkan 500mg vitamin C. Vitamin C ini berfungsi sebagai anti-oksidan seperti Vitamin E dimana ia menjaga kualiti sperma. Sperma yang tidak sihat dan tidak tangkas akan menghadapi masalah dalam persenyawaan dengan ovum.

4- B Complex



Pengambilan B Complex ini dapat mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neutral. B Complex ini lengkap dengan vitamin B6, B12 dan asid folik.

Sedikit tambahan supplement untuk kesuburan lelaki:

1- Vitamin E & Selenium.



Vitamin E ini amat terkenal dengan dapat menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel-sel baru dan lain-lain. Ia juga sangat bagus untuk meningkatkan kelakian dan penyuburan organ reproduksi lelaki dan wanita.. Buat pengetahuan anda, vitamin E ini juga terkenal dengan "Vitamin Seks".

2- Zink



Untuk proses pembentukan hormon testosterone, membantu mengekalkan jumlah air mani, membantu mengekalkan paras testosterone yang bersesuaian, dan memberikan tenaga untuk sperma supaya lebih pantas menuju ke ovum.

Secara keseluruhan, zinc sangat mambantu dalam mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Zinc juga berperanan dalam proses pembentukan genetik (DNA).

Zinc juga boleh digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zinc dapat melindungi sperma dan dapat melawan bakteria dalam vagina. Jika berlakunya kekurangan zinc terhadap lelaki, ia boleh mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuklah masalah sperma yang abnormal dan penyakit prostat.

Tambahan untuk kesuburan wanita pula sangat  digalakkan ambil ini:

1- Alfalfa Complex



Sangat baik diamalkan oleh wanita terutamanya bagi mereka yang merasa "sakit ketika bersama". Alfalfa juga sangat membantu dalam masalah keputihan, haid yang tidak teratur, senggugut, sakit pinggang yang melampau semasa haid (elok jika diambil bersama OsteMatrik). Ia juga boleh membantu dalam hubungan suami isteri (ala-ala kacip fatimah gitu).

2- GLA Complex



Ramai yang sudah pon mengambil dan memberikan kesan yang positif. Antara maslah wanita yang biasa didengari adalah masalah haid yang tidak teratur. Kerana GLA (Gamma Linolenic Asid) ini membanti menghasilkan cecair serviks yang subur dan berkualiti. Ia juga dikenali sebagai "Mukus serviks putih telur (egg white cervical mucus)

Ciri-ciri cecair serviks yang baik adalah nipis, berair, cerah, likat dan ia sangat membantu sperma berenang terus je uterus.. Maksudnya ke tiub fallapio dan ke ovum. Buat pengetahuan, cecair serviks yang sangat subur ini akan membantu sperma hidup lebih lama sehingga 5 hari di dalam tiub fallopio. hal ini dapat membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan hubungan seksual semasa si isteri sedang subur (waktu ovulasi)

3- Vivix 



Vivix pula mempunyai kandungan Resveratrol yang sangat tinggi. Resveratrol ini bertindak sebagai anti-oksidan yang kuat berbanding dengan anti-oksidan yang lain. Maksudnye disini, apabila semakin tinggi anti-oksidan maka semakin berkuranglah "Oxidative Damage". Lebih banyak oxidative demage maka lebih banyak sel menjadi rosak dan begitu juga sebaliknya.

Resveratrol ini juga boleh melindungi telur yang belum atau yang hampir atau yang sudah matang daripada oxidate demage. Telur ini bekemungkinan besar akan selamat kerana telah "dilindungi" dan mempunyai peluang uamh tinggi untuk SURVIVE, MEMBESAR dan DISENYAWAKAN. Buat pengetahuan Vivix ini mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang telah rosak atau pun sel yang abnormal.

Apa yang dapat dikatakan disini adalah Vivix juga membantu meningkatkan kesihatan lelaki dan wanita dengan meningkatkan lagi kualiti benih telur, memanjangkan jangka hayat telur dan yang paling penting meningkatkan peluang untuk disenyawakan..




Meraka ada masalah dan mereka juga telah berusaha.. anda pula bagaimana??  


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥hidawati.kadiso@gmail.com
♥eda83.blogspot.com
♥www.facebook.com/edaejaishop


Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D







No comments: