Cara Kekal Muda Dengan Vivix..

Tak siapa pun boleh nafikan yang tua itu pasti.. kalau diberikan pilihan tak de siapa pun nak jadi tua.. semua nak kekal muda, sihat dan cantik sepanjang hayat.. Masing-masing berlumba-lumba nak cantik. Dah macam-macam produk kecantikan dijual dipasaran untuk melambatkan proses penuaan.


Tapi kita terkadang lupa yang proses penuaan ini merupakan proses semulajadi dan semua orang akan melaluinya. Proses penuaan mula ketara apabila sudah kelihatan garis-garis penuaan di muka. Pada waktu itu pasti hati dah mula rasa gundah gulana kan.. hehehe.. Tapi harus dingat yang proses penuaan ni bukan berkait dengan faktor usia sahaja, malah gaya hidup yang kurang sihat pon boleh menjadikan seseorang itu tua berbanding usianya.


Penyebab penuaan

1- Penurunan paras hormon tumbesaran (Human Growth Hormone -HGH)


Hormon HGH dihasilkan oleh kelenjar pituitari dimana kelenjar ini bertanggungjawab keatas pertumbuhan manusia sejak dari janin lagi. Malah hormon HGH juga berkesan untuk menghalang proses penuaan. Tetapi hormon HGH ini akan mula menurun apabila usia semakin meningkat. Pngurangan hormon ini menyebabkan perubahan fizikal dan mental seseorang apabila usia meningkat.


2. Radikal bebas.


Radikal bebas juga boleh boleh menyebabkan penuaan kerana ia boleh merosakkan sel. Radikal bebas ini merupakan molekul yang tidak stabil kerana kehilangan satu atom. Untuk menstabilkan dirinya, ia akan mengambil atom daripada sel-sel badan dan kesannya sel badan akan rosak. Kurangnya pengambilan makanan tinggi antioksida seperti vitamin A, C, E, Selenium dan Zink tidak mampu menghalang proses penuaan yang disebabkan radikal bebas lebih-lebih lagi apabila dikaitkan dengan peningkatan umur.


Faktor yang menyumbangkan radikal bebas:

-Senaman/aktiviti fizikal yang ekstrem
-Stress yang keterlaluan
-Merokok/terdedah dengan asap rokok
-Pencemaran makanan dan minuman
-Sinaran cahaya ultraviolet
-Pengambilan ubat-ubatan dan radiasi


Tanda-tanda penuaan

1- Tanda pada fizikal

a- Pertambahan lemak badan dikawasamn abdomen dan dada
b- Sakit dan kekejangan tulang dan sendi
c- Rambut nipis dan beruban
d- Tulang belakang yang rapuh (osteoporosis) dan menyebabkan seseorang menjadi bongkok.
e- Mudah merasaletih dan tidak bermaya

2- Simptom psikologikal

a- Ingatan semakin berkurangan
b- Kemurungan
c- Mudah berasa marah
d- Keinginan seksual berkurang


Jenis-jenis penuaan

1- Penuaan kronologikal

Penuaan kronologikal adalah disebabkan pertambahan usia. Maksudnya disini adalah, kalau pada tahun ini anda berusia 33 tahun, maka memang itulah usia sebenar anda dan tidak boleh dinafikan lagi.. tidak ada sesiapa pon yang boleh mengubah angka tersebut.

2- Penuaan biologikal

Bila terjadinya umur dah 50an tapi orang ingat baru 30an.. haaa.. mesti bangga kan kalau macam tu.. Itu dinamakan tubuh muda dari usia sebenar. ungtungkan kalau macam tu..


Makanan yang boleh bantu mengekalkan awet muda

1- Timun


Sejak ribuan tahun dahulu timun merupakan sayuran yang sering dibunakan dalam perawatan kecantikan kulit. Ia digunakan kerana kandungan air, vitamin c dan asid amino yang tinggi dan sangat sesuai bagi tujuan kecantikan. Tambahan lagi, gabungan fosfor, asid folat dan vitamin c pada timun boleh menghilangkan ketegangan. Hilang stress bermakna ia dapat melambatkan penuaan.

2-Tomato


Warnanya yang cantik memang amat mengujakan. Warnanya menunjukkan kehadiran likopen yang tinggi kandungan antioksidan. Likopen ini merupakan zat pemberi warna pada buah dan sayuran yang tergolong dalam kelompok karotenoid. Likopen sangat penting dalam memerangi radikal bebas dari meroksakkan sel-sel tubuh.

3- Tembikal merah


Ia hampir sama dengan tomato. Warna merah menunjukkan ia kaya dengan likopen. Radikal bebas akan menyebabkan kulit mengering, mengurangkan keanjalan dan lama kelamaan kelihatan berkedut sankendur. Bagi menyegarkan lagi sel-sel tubuh, kita perlu makan tembikai merah berbanding dengan tambikai kuning.

4- Lobak merah


Apabila lobak merah kita makan, beta karotena berubah menjadi zat antioksida yang mampu mencegah terbentuknya radikal bebas dan lobak merah ini sangat tinggi provitamin A. Ia juga berfungsi menjaga kesihatan mata dan boleh menjadi vitamin A dalam organ hati.

5- Kentang


Dalam kentang terdapat zat yang sangat berguna yang dikenali sebagai alpha-lipoic acid. Kentang sangat bagus untuk kesihatan jantung, ia mampu mempertahankan keremajaan kulit. Di Yale University Medical Center telah membuktikan kajian alpha-lipoic acid dapat menghilangkan garis-garis halus dan kedutan yang muncul akibat penuaan. Kentang juga memang sedap dimakan dan jangan tak tau ya yang kentang ini juga boleh dijadikan masker dan amalan merangsang kulit menjadi lebih sihat, muda dan berseri.





Selain dari menjaga pemakanan yang sihat, kita juga boleh mengambil supplement Vivix dari Shaklee untuk terus kekalkan keremajaan.





Vivix bertindak dengan cara:

1- Faktor penuaan - Kerosakan DNA yang mengganggu fungsi sel dan panjang umur. (Vivix melindungi dan memperbaiki selular DNA dari serangan bebas)

2- Faktor penuaan - Pengawalan genetik yang menyebabkan kemerosotan umur. (Vivix mengaktifkan satu pengawalan genetik utama bagi melambatkan penuaan tahap selular)

3- Faktor penuaan - Pengeluaran tenaga dari sel-sel semakin menurun ( Vivix menggalakkan pembentukan baru metachodria untuk meningkatkan tahap tenaga dalam sel)

4- Faktor penuaan - Penimbunan protein AGE yang mengganggu keutuhan sel dan panjang umur ( Vivix 10 kali lebih kuat dari resveratrol untuk melambatkan protein AGE)












Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474


Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





No comments: