Faktor Risiko Gout Terhadap Lelaki Dan Perempuan..

Image result for makanan laut

Bila kita bercakap pasal gout apa agaknya yang korang akan terlintas difikiran?? Kalau eda sendiri memang eda terbayang kaki pesakit gout yang bengkak dan makanan laut yang menyelerakan.. sedap semua tu kan.. tapi kalau dah kene gout dapat tengok je la semua makanan tu..

Image result for gout

Korang tahu tak yang sebenarnya gout ni ada dua kategori.. 


1- Gout Primer 
-Boleh dikatakan terjadi apabila kombinasi genatik, hormon dan faktor pemakanan.. 

2- Gout Sekunder 
- Disebabkan dari ubat yang kita makan atau yang kita gunakan untuk menangani masalah kesihatan.. Kecelaruan metabolisme badan juga turut mempengaruhi gout sekunder..


Faktor apa agaknya yang menyumbang kepada resiko gout ni ya??

1- Umur

Image result for peringkat usia manusia

- Pesakit biasanya dalam lingkungan umur pertengahan 40an.. Selalunya meraka ini agak obese, ada penyakit darah tinggi, kandungan kolestrol yang tinggi dan gemar minum alkohol..

Gout dikalangan kanak-kanak jarang berlaku kecuali atas faktor genatik..


2- Jantina

Image result for lelaki dan perempuan

Perempuan - Wanita yang belum putus haid ada risiko yang lebih rendah daripada lelaki. Ini kerana mungkin ia disebabkan hormon estrogen membolehkan lebih asid urik diekstrak dari buah pinggang. Kes gout dikalangan wanita sebelum menopous hanya sebanyak 15% dilaporkan.. Tetapi selepas menapous risikonya meningkat.. Namun selapas 80 tahun kes wanita melebihi lelaki..

Lelaki - Lelaki lebih berisiko daripada wanita. Selepas akil baligh tahap asid urik meningkat dan buat pengetahuan, lelaki Amerika mempunyai tahap asid urik lebih tinggi dari normal. Kebanyakan mereka mendapat serangan gout pertama pada umur 30-50 tahun.


3- Sejarah keluarga (Genetik)

Image result for keluarga

Lebih kurang 20% pengidap gout mempunyai sejarah keluarga yang pernah ada penyakit gout. Sesetangah orang memiliki protien (enzim) yang rosak yang mana ia mengganggu cara badan memproses purin. Ia juga dikaitkan dengan terdapat beberapa jenis gen yang berhubung kait dengan asid urik dan got.


4- Obesiti

Image result for obese people clipart

- Lebih berat seseorang itu, lebih tinggi peluang untuk mendapat gout. Jangan terkejut kalau kanak-kanak yang obese juga berkemungkinan besar boleh dapat gout sama macam orang dewasa..


5- Ubat-ubatan

Image result for medicine

Pil air atau ubat thiazide diuretik digunakan untuk mengawal tekanan darah tinggi. Ubat macam ni memang jelas dikaitkan dengan pembentukan gout. Pesakit yang lebih berusia ramai yang menghidap gout dan mengambil diuretik.. 

Ada juga ubat-ubat lain yang boleh menaikkan tahap asid urik. Antaranya adalah:

Niacin - ubat untuk merawat masalah kolestrol.
Pyrazinamide - Ubat mengawal batuk kering.
Aspirin - Dos yang rendah mengurangkan perkumuhan asid urik dan meningkatkan peluang untuk mendapat hyperuricemia. Agak sukar bagi mereka yang lebih berusia yang mengambil aspirin dos rendah untuk melindungi daripada penyakit jantung.


6- Alkohol

Related image

Minum alkohol yang berlebihan boleh meningkatkan risiko gout. Bir antara minuman yang paling kuat dikaitkan dengan penyakit gout.


7- Pemindahan organ

Image result for pemindahan organ

Mereka yang pernah melakukan permindahan organ agak berisiko untuk mendapat penyakit gout. Organ seperti jantung dan hati juga berisiko mengidap gout. Hal ini kerana pembedahan itu sendiri meningkatkan risiko gout. Termasuk juga ubat yang digunakan untuk mencegah penolakan organ tersebut.


Apa yang penting setiap penyakit pasti ada penawarnya.. Tak perlu risau.. Zaman sekarang semua dah maju.. Semaju dengan produk Shaklee si sirap merah Vivix ni.. Percaya tak yang Vivix ni dapat bantu anda yang dah lama sangat terbelenggu dengan penyakit gout ni.. 

Moh kite tengok beberapa testimoni Vivix terhadap penyakit gout..



Berpuluh tahun ada gout dah tak de sakit dah.. dan yang penting dah boleh makan makanan laut..




Perkara yang elok memang bagus la untuk kita kongsikan bersama kan.. 

Berminat nak beli?? klik je kat sini--> BELI VIVIX dan boleh terus ikut arahan yang diberikan.. 

Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





No comments: