Penawar Stress Dan Kemurungan..

Ramai yang gemar mengambil jalan mudah mencari penawar stress dan kemurungan. Antara yang biasa kita lihat adalah dengan menyendiri, tidak mahu jumpa orang lain dan paling teruk adalah dengan membunuh diri.. minta dijauhkanlah kita semua dari melakukan perbuatan tersebut..





Jika anda bertanya tantang vitamin untuk stress ya memang ada.. Tetapi anda harus tahu yang vitamin ini bukan ubat dan ia adalah sekadar makanan tambahan. Ia sangat baik diambil kerana dapat menampung kekurangan nutrisi harian yang tidak mencukupi melalui makanan yang kita ambil setiap hari. 

Untuk stress dan kemurungan eda mencadangkan anda mengambil vitamin B Complex. Buat pengetahuan B Complex ini mudah larut air dan ia tidak disimpan di dalam tubuh badan.. Jika anda pernah mengambil B Complex dalam masa sejam atau dua jam selepas anda ambil dan kemudian anda membuang air, pasti kelihatann air kencing anda terlalu kuning kerana B Complex mudah larut dan keluar melalui air kencing.. Harus dingat juga B Cmplex akan mudah rosak sekiranya anda banyak mengambil makanan yang mengandung alkohol, caffein, nicotine (dari rokok) dan gula ringkas. Selain dari vitamin B Complex, anda juga digalakkan mengambil Vitamin C dan Vitamin E.




Vitamin B1, B3 dan B5..

Vitamin B1 sangat bagus untuk menukarkan gula kepada tenaga.. Apabila berlaku kekurangan B1 dalam badan, kemungkinan kemurungan akan terjadi. 

Vitamin B3 juga baik untuk membantu menghasilkan serotonin dan berfungsi sebagai penenang. Jika kurang dalam badan mungkin seseorang akan berasa tak selesa dan tak tentu arah.

Vitamin B5 baik untuk regulate kan kembali fungsi kelenjar adrenaline dan ia boleh dijumpai dalam kentang, brokoli, yogurt, bijirin penuh, avokado dan ayam.


Vitamin B6

Vitamin B6 ini bagus untuk memetabolismakan asid amino yang penting untuk mengsintesiskan depamine dan juga serotonin dalam sistem saraf. Bertujuan sebagai meningkatkan hormon penenang dan gembira. Jika berkurang mungkin boleh menyebabkan tekanan dan kekeliruan. Boleh didapati pada soya, walnut, kacang, tomato, avocado, biji matahari, sawi, kulit kentang, pisang, bijirin penuh, ayam, ikan dan daging merah.

100mg sehari sudah mencukupi.. Jika terlalu banyak vitamin B6 boleh merosakkan saraf tangan dan kaki..


*(serotonin - hormon yang mengawal mood)
* (dopamine - sejenis hormon dalam otak yang bertindak sebagai neurotransmitter - bahan kimia yang menghantar isyarat dari satu sel ke sel yang lain)


Vitamin B 12

Penting untuk saraf dan sangat membantu dalam menangani stress, kekeliruan, tekanan dan nyanyuk. Boleh didapati daripada produk susu dan daging.. Bijirin yang diperkaya dengan nutrisi juga boleh diambil.. Kebiasaannya warga emas antara golongan yang mengalami kurang Vitamin B12.. Hal ini mungkin kerana dengan umur mereka mula kekurangan asid hidroklorik dalam perut agar vitamin dalam diserap dengan baik. Selain dari warga emas, mereka yang vegetarian juga berisiko tinggi untuk mendapat kurang vitamin B12..






Tahukah anda bahawa jika anda stress dan kemurungan sel-sel tubuh akan menghasilkan radikal bebas.. Oleh itu vitamin E dan vitamin C sangat baik diambil bersama kerana ianya adalah antioksidan yang kuat dan boleh meneutralkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel tubuh badan. Makanan yang kaya dengan antaioksidan adalah betik, laici, oren, brokoli, parsley dan strawberries. Selain dari itu, makanan yang banyak terdapat vitamin E pula termasuklah kuning telur, minyak sayuran, popcorn dan kekacang..



 Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...