Cara Elakkan Sembelit Semasa Berpantang..

Bila kita fikrikan batapa sakitnya sembelit waktu berpantang memang salah satu cabaran selepas melahirkan anak.. Tak kisah lah melahirkan cara normal mahupun pembedahan.. Kedua-dua cara itu punya cabaran sendiri.. Tanya saja pada tuan punya babadan yang melahirkan.. Pasti jawapannya hampir sama.. 





Anda tahu tak yang hampir 30% - 40% wanita hamil dan yang berpantang mengalami sembelit.. Ini adalah berpunca daripada diet yang tak seimbang semasa berpantang kesan hormon kehamilan yang masih ada dalam badan. Hormon ini memperlahankan pergerakan makanan yang melalui salur penghadaman. Dan sesetengah pil zat bezi yang diambil juga boleh menjadikan sembelit menjadi lebib teruk..


Cara Elakkan Sembelit Semasa Berpantang

1- Perhatikan diet semasa berpantang.. Makan banyak sayur (eda suka sawi rebus)
2- Minum air banyak.. boleh juga minum jus buah 
3- Makan makanan yang banyak serat (bijirin, sayur, buah)
4- Buat senaman ringan semasa berpantang
5- Minum jus prun
6- Tak perlu berpantang sangat sampai sayur dan buah pon tak makan (banyak sayur dan biah yang boleh dimakan ketika berpantang.. bukan tak boleh makan semua)
7- Jangan ambil julap.. berkemungkinan boleh memudaratkan bayi anda juga kerana menyusu.. 
8- Jumpa doktor jika berpanjangan..


Selain daripada itu, anda juga boleh gunakan set berpantang Shaklee untuk elakkan daripada sembelit seperti Puan Khadeejah Hasmad ini..



Seronok sangat bila berpantang tanpa rasa sembelit membelenggu diri.. ahakss.. 

Pengalaman Puan Khadeejah ini hampir sama dengan eda.. Memang rasa waktu berpantang anak pertama itu satu penantian yang memenatkan.. apa tak nya, malam penat tak cukup tidur melayan anak, siang pula melayan kaum kerabat yang datang bertandang ke rumah pula.. Tapi eda pasti dengan pengambilan Set Bersalin Shaklee akan membantu tubuh badan agar kekal bertenaga sepanjang waktu berpantang.. 


 Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...