Vitamin Untuk Badan Letih Dan Lesu


Tahukah anda badan akan merasa letih dan lesu adalah perkara yang normal.. Tambahan pula cara kehidupan masyarakat kita yang celik mata sudah berkerja dan tidur pula pada lewat malam.. Berikut asalah penyebab mengapa badan kita kelihatan letih dan lesu sepanjang hari.. Mungkin anda juga mengalaminya..


1) Tidur yang tidak cukup - Disarankan tidur malam selama 7-8 jam.. Berikan keutamaan kepada tidur agar dapat mengembalikan tenaga anda yang telah digunakan sepanjang hari.

2) Tenaga yang tidak mencukupi - Diet yang keterlaluan dan makan terlalu sedikit menyebabkan anda lemah. Anda perlu diet yang seimbang agar dapat membantu anda mengekalkan tenaga dan paras glukosa dalam darah. Pitam akan terjadi sekiranya paras glukosa dalam darah rendah..


3) Abaikan Sarapan Pagi - Mesti ambil sarapan pagi.. Memadai dengan makan beberapa keping roti atau pun telur separuh masak. Sarapan amat penting kerana tenaga boleh dibekalkan pada waktu pagi kerana anda memerlukan tenaga yang berterusan untuk melakukan kerja serta fokus dalam melakukan sebarang pekerjaan pada awal pagi.

4) Anemia (Kurang darah merah) - Anemia dikalangan wanita merupakan penyebab utama meraka sering berasa lemah. Hal ini terjadi kerana meraka banyak kehilangan darah ketika haid. Mereka yang berisiko terjadi anemia adalah tahap besi (iron) dalam darah yang berkurang. Sel darah merah sangat penting untuk membawa oksigen keseluruh organ. Antara simptom amenia adalah sering berdebar-debar, sesak nafas dan lemah. Untuk menembahkan zat besi, anda boleh dapatkan supplement iron atau pun makan makanan yang mempunyai kandungan iron yang tinggi seperti daging merah dan kekacang.


5) Tekanan emosi - Kebiasaannya kita lihat tekanan emosi memberi kesan kepada emosi sahaja, tetapi jangan ambil ringan kerana tekanan emosi memberi kesan juga kepada fizikal. Antara simptom yang sering berlaku adalah lemah, sakit kepala dan hilang selera makan..


6) Kafein yang berlebihan - Kafein meningkatkan kadar konsentrasi dan membantu anda segar jika anda mengambil dengan dos yang tidak keterlaluan. Terlalu banyak kafein akan menyebabkan kadar degupan jantung bertambah dan tekana darah meningkat.. Ada kajian telah dijalankan jika terlalu banyak kafein anda akan menjadi lemah. Anda boleh turunkan secara perlahan-lahan ketagihan terhadap kafein kerana penerunan secara mandadak menyebabkan anda kembali ketagih dan menyebabkan anda bertambah lemah.

7) Dehidrasi - Kurang minum air akan menyebabkan anda lemah.. Bekerja di meja ataupun sedang melakukan senaman, badan anda tetal memerlukan air. Apabila dahaga teruslah minum air kerana itu adalah tanda anda dehidrasi.

Untuk mengelakkan badan letih dan lesu sebaiknya eloklah jika anda dapat mengambil makanan yang sihat setiap hari dan amalkan senaman. Namun, keadaan masyarakat kini yang gemar mengambil supplement kerana ianya mudah dan cepat dimakan..

Berikut adalah supplement Shaklee yang baik untuk mereka yang mempunyai masalah badan letih dan lesu:


1- Vita Lea with iron formula
Kandungan vita lea yang lengkap dengan 28 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan oreang dewasa. Sumber zat besi terbaik yang penting untuk pembentukan darah dan sel. Apa yang menarik vita lea disokong oleh 7 kajian klinikal. Menjalani lebih daripada 340 ujian kawalan dan mempunyai teknologi salutan mikro yang membantu pembebasan segera di dalam perut.


2- B Complex
B-Complex membantu dalam pembebasan tenaga, metabollisme karbo, lemak dan protin. B-Complex juga vitamin anti stress.Ia juga diperlukan untuk pembentukan darah dan dengan itu ia membantu mencegah anemis yang menyebabkan keletihan.


3- Ostematrix
Ostematrix ini istimewa kerana kandungannya bukan semata-mata kalsium tetapi ia juga mengandungi magnesium dan vitamin D. Menurut kajian USA, kekurangan magnesium boleh mengganggu aktiviti elektrik dalam otak yang menyebabkan tidur terganggu. Apa kaitan dengan tenaga pula? Magnesium juga memainkan peranan panting dalam pembebasan tehaga keseluruhan badan kita. Apabila ianya tidak cukup, pengeluaran juga terhad dan mengakibatkan kita mudah letih.


Sebagai tambahan, anda juga boleh mengambil ESP sebagai pemakanan tambahan kerana ESP boleh diambil untuk sarapan. Index glisemik yang rendah dalam ESP membantu dalam pembebasan tenaga secara berperingkat ke dalam badan dan mengekalkan tahap tenaga yang lebih lama. Saya juga mengamalkan ESP ketika bulan Ramadhan dan ia sangat membantu. Alhamdulillahh..

Eda Ejai

 Shaklee Independent Distributor [ ID No : 888 102 ]
 Contact No | WhatsApp/SMS :013 3976474
 Email : hidawati.kadiso@gmail.com
 Laman web: edaejaishop.blogspot.com
 Page : http://www.facebook.com/edaejaishop

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...