Cara Berhenti Merokok Dengan Mudah..


Ramai yang tahu dan sedia maklum bahawa merokok adalah amalan yang tidak sihat dan ia boleh dikatakan sebagai ketagihan.. Eda katakan begini kerana ramai dikalangan anak muda sekarang apabila telah mencuba sekali, pasti meraka akan mengulanginya lagi.. Dan pasti akan rasa kekurangan apabila perokok tersebut tidak merokok dalam masa sehari. Apabila disyorkan untuk berhenti pasti agak sukar dan susah untuk dilakukan.. Tetapi hari ni Eda ade beberapa cara yang boleh buat korang yang merokok tu boleh berhenti.. Jom cuba.. InsyaAllah berjaya..

1- Buat niat dan tekat yang kuat.

Perkara pertama yang korang kena buat adalah niat. Niat ni perlu datang dari diri sendiri dan bukan dari orang lain.. Korang kena fikirkan tentang berapa banyak duit yang korang dah laburkan untuk beli rokok setiap hari.. Lepas tu cuba bayangkan kalau duit-duit tu semua ada kat tangan korang.. Berapa ribu ringgit agaknye ya??? Mesti dah banyak duit tu kan.. 


2- Letak rokok di tempat yang susah kita nak jumpa..


Cara yang kedua adalah simpan rokok di tempat yang susah nak jumpa.. Contohnya kita boleh simpan rokok dengan plastik hitam dan bungkus lagi dengan pembungkus makanan.. Lalu tanam di halaman rumah.. hehehhe.. mesti susah nak ambil kan.. Kalau macam ni mesti boleh berhenti merokok kan.. (tp jangan la gi beli rokok baru plak.. sayang duit tu)


3- Ganti dengan gula-gula.

Ya gula-gula memang tak baik untuk gigi, tapi buat sementara waktu untuk biasakan diri hidup tanpa rokok ni memang elok sangatlah kalau boleh gantikan rokok dengan gula-gula.. hal ini kerana, individu yang biase merokok akan merasa pahit atau masam di mulutnya kalau tak merokok. Jadi, untuk atasi masalah ini, kita boleh gantikan dengan memakan gula-gula perisa mint atau gula-gula perisa halia.. Boleh lakukan secara perlahan-lahan dan lama-kelamaan mesti akan terbiasa dengan cara ini..


4- Buat perjanjian dengan orang terdekat..


Perjanjian macam mana yang kita boleh buat?? Contohnya macam ni.. Kita buat perjanjian dengan org terdekat (kawan rapat la contohnya) yang mana kita tak akan merokok lagi dan kalau kita merokok juga kita kene bayar denda.. Kalau kita merokok kite perlu bayar RM20.. hahahaha.. ada brani nak merokok kalau macam ni???


5-  Banyakkan minum air..


Dengan minum air yang banyak, kita boleh atasi rasa macam pada mulut. Secara tak langsung ia boleh menyihatkan tubuh badan kita. Pada waktu kita rasa nak merokok, cuba ambil air dan minum.. Dengan sendirinya rasa nak merokok akan hilang..


6- Buat-buat sebok..


Perasan tak kalau orang yang merokok ni selalunya orang yang ada banyak masa luang.. Pantang ada masa sikit mesti carik port nak merokok.. Dan sekarang cuba korang carik kerja lain yang boleh membuatkan korang sebok dan tak sempat nak merokok.. dengan cara ni boleh elakkan korang dari nak merokok sepanjang hari..


7- Pergi ke tampat yang tak boleh ada asap rokok..


Untuk mempercepatkan berhenti merokok, kita perlu sering pergi ke tempat yang tak boleh ada asap rokok. Contohnya tempat-tempat yang berhawa dingin. Secara tak langsung diri sendiri akan berhenti merokok kerana di tempat seperti itu tidak boleh nak merokok.. 


8- Berehat dengan cukup.

Untuk berjaya dalam misi berhenti merokok ini kita perlukan banyak rehat.. Kalau kita rasa nak merokok, cepat-cepatlah tidur.. Cara macam ni pon boleh berhentikan ketagihan merokok kan..






Ini salah satu jalan mudah untuk berhenti dari merokok.. 

Jom kita tengok sendiri beberapa testimoni dari merak yang dah berjaya hidup bebas tanpa rokok..





















Seronokkan kalau korang yang masih hisap rokok dapat jadi macam derang yang dah selamat berhenti merokok ni.. nak cuba tak?? 



Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





1 comment:

atiehilmi dot com said...

oh !! nice sharing.. hee~ saya kena share entri nih kat suami.. biar beliau ada motivasi diri sikit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...