Bahaya Kanser Prostat Yang Menjadi Ancaman Pertama Buat Lelaki Malaysia..



Kalau kita bercerita tentang kesihatan selalunya asyik wanita je yang difokuskan.. Maklum saje lah wanita kan banyak penyakit.. dan wanita juga la yang menghadapi waktu hamil, waktu selepas melahirkan dan sehinggalah wanita tersebut menapouse.. semuanya berkaitan wanita.. TETAPI harus diingat yang kaum adam juga perlu penjaga kesihatan.. lebih-lebih lagi dibahagian prostat.. kalau tangan berkudis tu normal.. cuba kalau dibahagian 'situ' pula yang berkudis... macam-macam persoalan boleh timbul.. 


Mengikut statistik, 1 daripada 6 orang lelaki berisiko mendapat penyakit kanser prostat dan perkara ini amat membimbangkan.. secara umumnya tanda awal kanser prostat hampir tidak diketahui dan antara rawatan kanser prostat yang biasa termasuklah pembedahan, kimoterapi, kiroterapi, terapi hormon atau radiasi.



Simptom-simptom kanser prostat. 

1- Kerap membuang air kecil terutamanya waktu malam.
2- Sukar untuk memulakan atau menghentikan pembuangan air kecil.
3- Pembuangan air kecil tersekat-sekat atau lemah.

Image result for terkencing waktu batuk
4- Terkencing apabila ketawa atau batuk.
5- Tidak dapat membuang air kecil secara berdiri.
6- Terasa sakit seperti terbakar (panas) semasa membuang air kecil atau ejakulasi.

Image result for darah dalam air kencing
7- Ada darah dalam urin.

(Ini bukanlah simptom kanser yang sebenar tetapi ia adalah disebabkan oleh blockage akibat kanser dalam prostat. Ia juga boleh terjadi apabila prostat membesar akibat jangkitan salur kencing yang tidak bersifat kanser)


Simptom-simptom kanser prostat yang lebih serius adalah seperti berikut:

1- Bengkak pada bahagian bawah extremities.
2- Kesakitan tulang yang teramat pada pelvis, bahagian pinggang, rusuk, peha.
3- Hilang berat badan, tiada selera makan, kelesuan, loya dan muntah.
4- Lemah atau lumpuh pada bahagian kaki dan kerap sembelit.


Untuk mendapatkan rawatan di hospital atau rawatan altenatif kita perlu tahu tentang tahap kanser ini.


Tahap 1

Tahap 1 ini kanser hanya terjadi pada prostat. Kanser prostat tahap 1 adalah microscopic, maksudnya ia hanya boleh dikesan melalui digital rectal ezam (DRE). dan pada waktu ini juga saiz tumor masih kecil.

Tahap 2

Pada tahap ini tumor tumbuh dalam prostat dan masih belum merebak ke bahagian lain. Tumor ini melibatkan lebih daripada separuh bahagian prostat tanpa melibatkan kedua-dua prostat (tahap 2-a) atau boleh juga melibatkan kedua-dua prostat (tahap2-b)

Tahap 3

Kanser prostat tahap 3 adalah apabila kanser telah pon merebak keluar daripada bahagian prostat. Kanser prostat tahao 3 mungkin melibatkan tisu-tisu yang berdekatan seperti seminal vesicles. Ia belum merebak ke bahagian limpa atau tisu lain.

Tahap 4

Pada tahap 4 kanser telah merebak keluar daripada tisu prostat. Kanser prostat tahap 4 ini biasanya telah  merebak ke bahagian limpa, tulang, hati atau paru-paru.

Jenis rawatan yang terbaik dapat ditentukan oleh tahap keberapa kanser prostat itu sudah terjadi. Ujian secara extensive amatlah perlu bagi menentukan tahap kanser yang tepat.

Harus dipastikan bahawa mendapatkan nasihat doktor sangat perlu untuk membuat keputusan dalam memilih jenis rawatan kanser samada rawatan hospital atau rawaran alternatif kanser prostat.


Apa yang Shaklee boleh bantu dalam merawat kanser prostat ini??

Secara asasnya, kita tahu sebenarnya kanser dan penyakit-penyakit kronik yang lain adalah berpunca daripada serangan radikal bebas yang datang daripada pencemaran, asap rokok, diet yang tidak sihat, bahan kimia dll. Sel-sel kita yang sudah tua dan tak mampu untuk memperbaharui juga sangat berisiko untuk bertukar menjadi sel kanser.

Oleh yang demikian, sangatlah penting untuk kita sentiasa pastikan sistem imun kita berada pada tahap paling optima dan sel-sel kita sentiasa sihat dan muda.

Kita amat memerlukan bantuan dari makanan tambahan dan nutrisi yang betul untuk tujuan ini (merawat kanser prostat). Makanan tambahan yang perlu diambil juga mestilah mampu membantu dapat meningkatkan tahap kesihatan, mengukuhkan sistem imun dan melawan serangan radikal bebas serta memperbaiki kesihatan sel hingga ke tahap DNA.





Nutriferon adalah satu formula eksklusif dan diPaten oleh Shaklee serta tidak dijual dikedai-kedai biasa. Ia berfungsi sebagai mengukuhkan tahap sistem imun yang mampu merangsang dan mempertingkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh untuk membunuh T-cells, B-cells dan makrofag.

Selain dari itu interferon semulajadi mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunoglobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. Ia juga mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu rawatan kimoterapi.





Dihasilkan daripada 4 bahan utama yang semulajadi iaitu anggur muscadine, lobak ungu, European elderberry dan Japanese knotweed tanpa sebarang campuran lain dan bahan-bahan ini menganduingi resveratrol dan antioksidan yang sangat powerful yang mampu melawan serangan radikal bebas.

Di dalam kajian makmal, ramual Vivix telah menunjukkan ia memberi kesan kepada 4 mekanisma (punca) utama penuaan dan penyakit kronik pada tahap sellular:

1- Melindungi dan memperbaiki sel hingga ke tahap DNA.
2- Memberi kesan positif kepada pengawalan genetik.
3- Menggalakkan biogenesis (pembentukan baru) mitochondria yang merupakan 'Kilang' yang menjana tenaga bagi sel agar memastikan sel sentiasa kuat, sihat dan muda.
4- Melambatkan pembentukan protein AGE (Advanced Glycation End products) yang boleh menyebabkan kerosakan sel dan mengganggu kesihatan sel.


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥hidawati.kadiso@gmail.com
♥eda83.blogspot.com
♥www.facebook.com/edaejaishop


Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...