5 Cara Senaman Untuk Kecilkan Peha Yang Besar..




Korang perasan tak sesetengah orang bentuk badan die macam buah pear. Part pinggul dan peha nampak berisi dan tak seimbang dengan bahagian atas badan. Kalau korang ada masalah macam ni, mesti korang akan cari jalan macam mana nak kecilkan peha korang kan.



Perkara biasa yang kita nampak adalah dengan berlari, berjalan/walkathon dan berbasikal.  Tiga cara ni memang sangat dekat untuk mengurangkan lemak dibahagian peha. Jom kita lihat langkah-langkah senaman yang boleh korang buat untuk kecilkan peha:

1- Kerusi bayangan.




Berikut adalah panduan untuk senaman "kerusi bayangan".

- Berdiri tegak dan bersandar pada dinding.
- Rehatkan tangan pada dinding dan turunkan badan perlahan-lahan. Turunkan badan sehingga kedududkan badan seperti sedang duduk. Bayangkan anda sedang duduk di atas kerusi.
- Apabila anda sudah 'duduk', cuba bertahan selama mana yang anda bleh bertahan untuk beberapa saat sahaja pada permulaan. Setelah membiasakan diri, anda pasti akan dapt bertahan lebih lama.
- Pastikan badan anda tegak semasa 'duduk'.
- Cuba capai 10 saat pada permulaan, dan bertahan sehingga 1 minit setelah melakukannya beberapa kali. Lakukan 5 kali setiap hari.

Latihan ini mencabar kekuatan mental. Susah pada permulaannya, tetapi kalau dah biasa mesti anda dah biasa.. Cuba lah..


2- Pergerakkan "menggunting"



Latihan ini menumpukan bagahian peha sebelah dalam. Sangat mudah tau. Korang boleh baring atas lantai dengan kedua belah tangan di sisi. Angkat kedua belah kaki lebih kurang 45 darjah. Bayangkan pergerakan gunting semasa memotong kertas. Silangkan kaki anda dengan kaki kanan bersilang di atas kaki kiri. Kemudian, tukar kaki kepada kaki kiri pula bersilang di atas kaki kanan. Ulang langkah ini 12-15 kali untuk setiap set. Anda akan dapat rasa tekanan di otot-otot bahagian peha anda.


3- Pusingan bulatan



Baring mengiring di atas lantai dengan sebelah tangan anda ke atas (baring berbantalkan lengan anda) dan letakkan tapak tangan sebelah lagi di atas lantai di hadapan perut anda. Angkat sebelah kaki ke atas setinggi yang boleh. Tarik nafas dan pusingkan kaki yang anda angkat itu mengikut pusingan jam. Gerakkan kaki tanpa menggerakkan pinggul anda. Buat pisungan jam sebanyak 5 kali sebelum ulang langkah tersebut menggunakan kaki yang sebelah lagi pula. Lakukan sehingga 10 set jika boleh.


4- Pakai kasut tinggi.



Kalau sebelum ini kita memerlukan alasan untuk memakai kasut tinggi, inilah masanya!! Memakai kasut tinggi boleh membentuk otot betis dan peha. Walaupun kita harus ingat yang amalan memakai kasut tinggi ono boleh memberi kesan buruk kepada kaki dan postur, oleh itu anda perlulah berhati-hati. Kajian mengatakan bahawa kita tidak sepatutnya menggunakan kasut tumit tinggi yang melebihi 2 inci.


5- Melompat di atas trampoline



Melompat di atas trampoline ini sangat baik untuk peredaran darah dalam badan, pembakaran lemak, meningkatkan metabolisma, mengurangkan selulit dan membentuk kaki yang cantik. Lakukan aktiviti ini selama setengah jam dapat membakar hampir 200 kalori dalam badan. Ia juga aktiviti yang sangat menarik dan anda boleh lakukan bersama keluarga mahupun rakan-rakan.


Tapi korang kene ingat yang aktiviti-aktiviti ini perlu dilakukan dengan sokongan pemakanan yang berkhasiat dan sihat serta konsisten. Semakin konsisten latihan disusuli dengan pemakanan yang sihat, semakin cepat anda dapat hasilnya..



Dari segi makanan tambahan, mungkin anda perlukan beberapa supplement seperti berikut:



Ye korang boleh try amek ESP atau Cinch.. Kevin Zahri pon bersetuju kalau nak bina dan kekalkan otot elok amek ESP atau Chich Shake ni..


ESP ini diiktiraf dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protein yang tinggi pernah dihasilkan. Kacang soya yang digunakan oleh Shaklee mengandungi "non-GMO" (non-Genetically Modefied Organism) yang mana dia diproses pada kadar suhu yang rendah. Tambahan pula, setiap 850g (satu canister ESP) dihasilkan daripada 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga segera dan boleh bertahan lama.

Kenapa protien itu penting?

Protein adalah bahan utama dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia jua merangsang fungsi psikologi. Maka, setiap organkita memerlukan protein. Kekurangan protein menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan air yang tinggi dalam badan, kehilangan kepejalan otot, perubahan warna rambut dan akhirnya boleh membawa kepada kegagalan fungsi organ yang akhirnya boleh membawa kematian. 



Korang tau tak, setiap kali korang minum Cinch Shake ni korang akan dapat 24 gram protein, 24 jenis vitamin dan mineral penting dan 6 gram serat laut. (dicadangkan ambil bersama dengan 1 sudu ESP). Ini penting kerana protein digunakan untuk membina otot dan ototlah yang menaikkan kadar metabolisme dan juga membakar kalori. Makanan yang kaya dengan protein juga boleh menahan kelaparan, yang mana ia boleh membantu mengurangkan pengambilan makanan antara waktu makan. Tidak lupa juga kepada Leucine - nutrisi penting di dalam Cinch untuk keperluan tubuh kita. 

Apa yang paling best ialah korang boleh pilih nak perisa apa.. sebab Cinch Shake ni ade 3 perisa yang semuanya sedap.. Antaranya ialah perisa Vanilla, Chocolate dan Cafe Latte..



Tapi harus dingat ya, kalau nak bina otot pon makanan yang merepek-repek haruslah dielakkan.. 


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D






No comments: