7 Tips Mengelak Serangan Jantung..

Seseorang itu dikatakan mengidap sakit jantung apabila otot jantung yang terdiri daripada serabut-serabut otot khusus yangkekerja untuk mengepam darah tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi.

Saluran darah yang sempit kerana dinding sebelah dalam saluran darah dipenuhi lemak antara penyebab bekalan darah ke otot jantung tidak mencukupi.



Serangam Penyakit Jantung (Wikipedia)

Penyakit jantung adalah digambarkan sebagai rasa kesakitan yang amat sangat pada bahagian dada yang berterusan sehingga setengah jam, menjalar ke arah tangan kiri dan rahang. Pesakit biasanya akan mengalami kesukaran untuk bernafas dan perasaan takut yang keterlaluan..

Sebab utama berlakunya rasa kesakitan ini adalah disebabkan oleh kematian sebahagian otot jantug yang disebabkan oleh salur darah di bahagian tersebut tersumbat. Lebih besar salur darah yang tersumbat, lebih merbahaya serangan jantung tersebut. Sekiranya saluran darah tertutup sepenuhnya, sebahagian dari otot jantung akan rosak. Kemudian, sakit dada yang teramat sangat akan terjadi. Keadaan inilah yang dinamakan "serangan sakit jantung"


1- Lakukan saringan kesihatan.



- Sebaik-baiknya anda boleh lakukan ujian saringan kesihatan jantung dalam 2-3 tahun sekali. Tak perlu tunggu sakit dahulu untuk dapatkan rawatan khidmat nasihat doktor.


2- Kenali Faktor Risiko Anda..



- Sejarah keluarga - Penyakit ini kebiasaannya disebabkan oleh keturunan, andai kata ibubapa anda pernah mengidap sakit jantung, maka risiko untuk anda dapat penyakit ini adalah tinggi.

-Lelaki lebih berisiko berbanding perempuan.

- Semakin berumur, risikonya juga semakin meningkat.

- Pengidap diabetes - pengidap diabetes juga berpotensi untuk mendapat serangan jantug. Namun ia boleh dikawal dengan mengurangkan pengambilan gula dan mengambil ubat atas nasihat doktor.

- Aktiviti harian (tak aktif) - Pastikan anda kembali aktif dengan mengurangkan duduk. Rajinkan berjalan, bersukan atau melakukan aktiviti senaman.

- Pengidap darah tinggi/hipertensi 

- Merokok - Berhenti dari merokok adalah jalan yang terbaik. 

- Stress - Cuba kurangkan stress dan belajar teknik pengurusan stress agar anda dapat mengawal tekanan anda di tempat kerja.


3- Kekalkan berat badan ideal.



- Kegemukan atau obesiti juga salah satu punca kepada kebanyakan penyakit merbahaya seperti diabetes, tekanan darah tinggi dan bermacam-macam lagi. 


4- Amalkan diet yang sihat



- Jaga pemakanan anda dan sebaik-baiknya kurangkan makanan berkaborhidrat tinggi seperti nasi. Amat digalakkan makan mengikut piramid makanan yang disyorkan.


5- Berhenti merokok.



- Bagi perokok-perokok diluar sana, berhenti merokok adalah langkah yang bagus kerana ia adalah tabiat yang tidak sihat.. Jika anda berjaya untuk meninggalkan tabiat merokok, pastinya bukan sahaja anda yang menikmati kebaikannya, namun orang-orang sekeliling juga memperolehi manfaatnya juga..


6- Kekal aktif



Dengan gaya hidup yang agak ketat terutama waktu bekerja, ramai di antara kita yang hanya duduk sahaja di hadapan komputer berjam-jam lamanya. Apa yang boleh anda lakukan cuba bangun setiap 30 minit dan berjalan sedikit sebelum menyambung membuat kerja anda.


7. Belajar CPR



- Biasa tak kalau kita tengok dalam filem atau drama, bila seseorang itu sakit jantung dan rebah akan ada seseorang yang melakukan CPR bagi menyelamatkan nyawa. Ya anda juga boleh belajar dan menghadiri kelas-kelas yang mengajar anda bagaimana untuk melakukan CPR. 


Selain dari menjaga makan, kita juga boleh cuba tips untuk mengatasi serangan jantung dan turunkan kolestrol dengan ambil Set Jantung Sihat Shaklee ni.

Set Jantung Shaklee


Kolestrol jahat boleh dicegah dengan mengambil Phytocol-ST

Malaysia memang syurga makanan.. Agak susah sikit nak nak pantang makan kan.. Tapi kita perlu berusaha untuk menukar diet harian kepada manu yang sihat. Dengam mengambil supplement yang kaya dengan fisoterol dapat berganding dengan kolestrol 'baik' untuk menyerap kolestrol 'jahat' yang tak diperlukan.

 Fisoterol ini berfungsi sebagai menyerap kolestrol LDL yang berlebihan dalam tubuh. Lebih tinggi kandungan fisoterol dalam badan kita, lebih cepat paras kolestrol kita dapat diturunkan.

phytocol

Phytocol-ST Shaklee adalah 100% semulajadi dan dirumus khas dengan ramuan terpilih secara klinikal untuk menghindar penyerapan kolestrol dalam tubuh sekaligus mengawal paras kolestrol.

keistimewaan phytocol celikvitamin.

Kelebihan Phytocol-ST adalah:

1- Dirumus dengan campuran bahan yang mengandungi fisoterol semulajadi dalam tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan bijirin.
2- Disamping itu ianya dapat menampung 2000mg fisoterol daripada tumbuhan untuk keperluan seharian tubuh manusia.
3- Fisoterol telah terbukti dengan ujian makmal dapat merendahkan paras kolestrol LDL.
4- Mengikut saranan kandungan fisoterol yang digariskan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).
5- Paling penting ianya halal, tidak mengandungi perasa, pemanis dan bahan pengawet.




Omega Guard pula sebagai langkah penurunan paras kolestrol 'jahat'



Minyak ikan yang terkandung di dalam Omega Guard diperlukan untuk kesihatan jantung.

1- Mempertingkatkan paras kolestrol 'baik' dalam pembuluh darah
2- Menyahkan kolestrol 'jahat' ke hati untuk disingkirkan
3- Menurunkan peras kolestrol 'jahat'
4- Melakukan pembersihan salur darah dari plak yang terkumpul.



Kuatkan Otot Jantung Dengan CoQHealth Plus

Peringkat seterusnya adalah untuk memperkasakan jantung anda dengan CoQHealth Plus. Di dalam CoQHealth ini terdapat CoQ 10 yang menyumbang tenaga ke arah menguatkan otot jantung.

coq 10 untuk kesihatan jantung

Selepas usia kita melepasi umur 20 tahun, penghasilan akan berkurangan secara beransur-ansur sehinggalah kita menginjak ke usia tua. Ketika itu otot jantung semakin lemah.



Kelebihan COQHealth Plus dengan jenaman lain


coq 10 untuk kesihatan jantung 2



Vivix Pula Pelindung Kepada Jantung Yang sihat

Vivix adalah pelengkap kepada jantung yang sihat. Vivix juga dapat melindungi jantung anda daripada pengoksidaan salur darah. Pengoksidaan pembuluh darah ini akan menyebabkan mendapan plak yang menyempitkan salur darah.



Selain dari itu Vivix juga mempunyai antoksidan kuat bagi melindungi dalur darah dari teroksida, Ia mengandungi 10 kali ganda resveratrol dan 15 folifenol. Ia berupaya membaiki sel dan berfungsi sebagai tonik anti-penuaan.




Ni pula testimoni pengguna yang telah menggunkan Vivix..






Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...