Atasi Masalah Kencing Kotor Atau Jangkitan Saluran Kencing Terhadap Orang Dewasa..



Masalah kencing kotor atau Uninary Tract Infection (UTI) adalah jangkitan bakteria di bahagian saluran kencing termasuklah pundi kencing, buah pinggang, ureter (tiub yang menyambungkan buah pinggang ke pundi kencing) dan uretra (tiub yang mengosongkan pundi kencing). Tetapi sebenarnya paling biasa terjadi adalah jangkitan pundi kencing.


Menurut Persatuan Urologi Amerika, kira-kira 8.1 juta orang orang berjumpa dengan doktor atas sebab jangkitan saluran kencing atau kencing kotor setiap tahun.


Punca kencing kotor/jangkitan saluran kencing.

Kebanyakan kencing kotor ini berlaku kerana terjadinya bakteria yang memasuki uretra bergerak ke pundi kencing dan semakin membiak di situ.

Jangkitan pundi kencing ini biasanya disebabkan oleh bakteria Escherichia coli (E.coli). Ia merupakan bakteria biasa yang ada di dalam usus manusia.

Bakteria dalam pundi kencing juga boleh bergerak ke buah pinggang dan boleh menyebabkan jangkitan buah pinggang (dikenali sebagai pyelonephritis) yang boleh mengakibatkan kerosakan buah pinggang kekal. Kencing kotor/jangkitan salur kencing yang tidak dirawat boleh menyebabkan jangkitan seperti itu.


Gejala atau simptom kencing kotor/jangkitan salur kencing



1- Sering buang air kecil dan berulang walaupun selepas mengosongkan pundi kencing.
2- Sakit semasa membuang air kecil.
3- Air kencing yang keruh atau berdarah.
4- Sakit di perut bahagian bawah atau belakang (sakit di pinggul untuk wanita dan di bahagian rektum untuk lelaki)


Tanda-tanda kencing kotor/jangkitan salur kencing 

1- Berpeluh pada waktu malam.
2- Demam.
3- Sakit dibahagian belakang atau di pangkal peha.
4- Pening dan muntah-muntah.


Faktor Risiko




Wanita adalah lebih cenderung daripada lelaki untuk terkena kencing kotor. Kerana wanita mempunyai uretra yang lebih pendek daripada lelaki dan lebih dekat dengan dubur. Kedua-dua sebab ini sangat jelas nenunjukkan mengapa bakteria mudah menyerang wanita. Aktiviti seksual juga meningkatkan risiko untuk wanita terkena kencing kotor.

Tahap estrogen yang wanita alami selepas menopaus juga boleh membuat saluran kencing terdedah kepada jangkitan.

Sekatan saluran kencing seperti disebabkan oleh batu ginjal atau pembesaran prostat yang menyekat aliran air kencing boleh juga meningkatkan risiko kencing kotor dikalangan orang lelaki.

Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah seperti mereka yang mempunyai diabetes dan kurang keupayaan dalam melawan jangkitan juga boleh meningkatkan risiko kencing kotor.

Orang yang menggunakan tiub kencing pon beriko untuk mendapat kencing kotor.

Orang yang gemar tahan kencing dalam jangka masa lama juga berisiko untuk terkena jangkitan kerana urine mengandungi jumlah glukosa dan protein yang tinggi di mana membolehkan bakteria membiak.


Rawatan

Biasanya, jangkitan saluran kencing dirawat dengan antibiotik untuk mengelakkan jangkitan dari merebak ke buah pinggang. Gejala jangkitan biasanya hilang dalam mada satu hingga dua hari selepas mengambil antibiotik.


Anda juga boleh merawat kencing kotor dengan produk Shaklee.



- Sebagai anti kulat
- Sebagai tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia. Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkitan buah pinggang. 


- Mengasidkan urin, menjadikan pundi kencing selamat dari bakteria membiak dan sangat bagus untuk mengukuhkan sistem imun badan.


- Sangat bagus untuk antibodi semulajadi dan menghalang jangkitan kuman, kulat, bakteria, virus dan yis.


- Baik dalam mambentu pemulihan saluran urinary


 Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Hida untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Hida Kadiso
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram: 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





Ingin dapatkan supplement Shaklee dikawasan anda?

Johor
Kulai - Shikin 012-734 2653

Perak
Sitiawan - Azura 019-517 1797
Kuala Kangsar - Zalifah 013- 507 2165

Negeri Sembilan
Kuala Pilah - Anizah 019-330 4684

Kuala Lumpur
Cheras - Salmiah 018-778 8583 
Cheras - Salwahida 017-308 4239
Bandar Tun Razak - Faizah 019-248 1804 

Selangor
Shah Alam - Sharifah 019-372 5064
Shah Alam - Noriyani 012-311 2240  

Putrajaya/Kajang
Shima 016-636 1793



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...