Kencing Tak Lawas Mungkin Berpunca Dari Prostat Bengkak..

Ada tak terjadi kepada ahli keluarga anda atau suami anda sendiri mengalami kencing yang tersekat-sekat atau tak keluar habis? Kadang kala boleh menyebabkan selalu mengulang ke bilik air dan mengganggu waktu tidur kerana kerap perlu pergi ke tandas..

Ya, inilah yang dikatakan kencing tak lawas.. Ini terjadi apabila tidak keseluruhan air kencing dapat dikeluarkan dalam satu masa dan di dalam pundi kencing masih ada baki yang belum keluar.. oleh itu ia menyebabkan tidak puas kencing dan perlu membuang air dengan kerap..

Related image

Antara punca kencing tak lawas untuk orang lelaki adalah seperti berikut:

- Berlaku jangkitan pada kelenjar prostat
- Bengkak pada bahagian prostat
 - Kencing kotor disebabkan jangkitan kuman pada pundi kencing
- Ada batu pada punci kencing
- Kanser prostat
- Pernah berlaku kecederaan saraf tulang belakang
- Masalah saraf yang disebabkan oleh penyakit multiple sclerosis
- Otot pada punci kencing yang lemah
- Kanser pundi kencing

Punca paling utama memang sukar diketahui, melainkan berjumpa dengan doktor dan membuat pemeriksaan untuk kenalpasti punca sebenar. Kalau dah tahu punca sebenar barulah mudah untuk kita merawat masalah ini..


Namun, bila kita lihat antara punca kencing tak lawas diatas, prostat bengkak adalah antara penyebab yang paling nampak banyak kaitannya dengan masalah kencing tak lawas dikalangan lelaki.


Apa itu prostat?

Image result for prostate

Prostat adalah kelenjar yang terletak berdahapan dan di bawah pundi kencing. Kelenjar ini mengelilingi uretra iaitu saluran yang menyalurkan air kencing keluar.



Apabila umur semakin bertambah, kebanyakan lelaki mengalami kelenjar prostat membengkak terutamanya bila mereka sudah berusia emas. Prostat membengkak tetapi ia bukan kanser.

Ia terjadi apabila berlaku perubahan dalam pembuangan air kencing..



Jika ada ahli keluarga atau suami anda alami tanda-tanda kencing tak lawas, sebaiknya lakukan pemeriksaan dengan doktor. Hal ini agar punca utama dapat dipastikan bahawa ianya betul atau tidak yang kencing tak lawas itu berpunca dari pembesaran kelenjar prostat dan bukan kanser prostat.

Tetapi kita perlu tahu membezakan kencing tak lawas dengan kencing kerap kerana bagi pengidap kencing manis juga akan alami kerap kencing. Kerap kencing tak semestinya kencing tak lawas, kerana jika kerap kening kerana kencing manis, jumlah kencing adalah banyak untuk tiap kali buang air. Ia berbeza dengan kencing yang sediki-sedikit seperti kencing tak lawas. Perlu tahi beza kedua-dua itu ya..


Amalan yang boleh dilakukan untuk mengurangkan ketidakselesaan kencing tak lawas adalah seperti berikut:

- Kurangkan minum pada waktu malam
- Kurangkan pengambilan alkohol, kafein seperti teh, kopi, coklat dan minuman ringan.
- Kosongkan pundi kencing setiap kali mambuang air. (cuba ya)
- Elakkan dari menangguh-nangguh membuang air kencing
- Elakkan berada dalam persekitaran yang sejuk.


Supplement untuk lelaki kencing tak lawas..



- Sumber antibakteria dan antibiotik semulajadi. Baik untuk mencegah jangkitan kuman, fungus dan kulat.





- Membantu buang angin lebihan dalam usus. Ia juga dapat mengurangkan rasa loya dan kembung perut. Pudina dan halia dibunakan secara tradisional untuk merawat Sindrom Gangguan Usus (IBS)




- Sumber serat untuk melawaskan penghadaman, kurangkan bengkak air (water retention) dan kawal kandungan air dalam badan..



Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...