7 Kesan Kekurangan Kalsium Kepada Tubuh Badan Kita..

Related image


Bila kita sebut pasal kalsium, apa yang terlintas di dalam kepala adalah susu.. Betol tak?? Selalunya kita lihat kanak-kanak saja yang ditekankan untuk ambil kalsium yang mencukupi kerana mereka sedang membesar. Tetapi buat orang dewasa, kita juga perlukan kalsium juga untuk kesihatan tulang, jantung, saraf dan pembekuan darah.. 

Anda tahu tak yang sebenarnya kalau badan kita kurang kalsium apa yang akan terjadi??


7 KESAN KEKURANGAN KALSIUM KEPADA TUBUH BADAN YANG PATUT KITA TAHU.


1. Kejang otot. 
Image result for kejang otot
Gejala ini boleh dikatakan sebagai akibat kekurangan kalsium, dalam gejala awal ini biasanya otot akan terasa sakit, terutama di bagian peha, lengan, dan ketiak saat digunakan bergerak atau beraktiviti luar.

2. Tulang tidak kuat.

kalsium ialah nutrisi utama untuk tulang, kerana komponen utama pembentukan tulang adalah kalsium.
Sekiranya anda tidak mendapat cukup kalsium dari makanan maka akan anda memiliki risiko besar mengalami osteoporosis terutama di usia yang kian meningkat.
Saat tubuh kita kekurangan kalsium maka tubuh akan mengambil kalsium dari tulang, gigi atau organ lain. Hal ini menyebabkan tulang menjadi lebih rapuh dan kehilangan kekuatannya.
tulang

3. Mudah dijangkiti virus
Image result for bakteria jahat
Kalsium membantu melindungi tubuh dari serangan virus dan bakterai jahat.  Sehingga jika anda mengalami kekurangan mineral ini maka tubuh akan menjadi lebih senang dijangkiti  penyakit terutama penyakit yang diakibatkan oleh virus dan bakteria seperti flu,  dan hepatitis.

4. Mengakibatkan kejang. Gejala yang paling akut hipokalsemia adalah kejang. Kerana kalsium diperlukan tubuh untuk fungsi neurologis dan pengembangan, kekurangan kalsium dalam darah juga dapat menyebabkan kerosakan pada otak.
kaki cramp
Gejala hipokalsemia ini biasanya sangat sulit dikesan terutama pada bayi. Sebab itu ibu mengandung dan menyusukan digalakkan untuk mengambil kalsium secukupnya.  

5. Insomnia
Image result for insomnia
Jika anda tergolong orang yang sukar untuk tidur mungkin anda termasuk diantara orang yang mengalami kekurangan kalsium. Di atas sudah dijelaskan bahawa salah satu manfaat kalsium adalah mengoptimakan fungsi saraf, sehingga saat tubuh anda tidak mendapatkan cukup kalsium maka beberapa organ penting seperti jantung juga boleh terganggu sehingga menyebabkan susah tidur

6. Gangguan fungsi saraf.
kekurangan kalsium dapat menyebabkan melemahnya otot dan degupan jantung yang tidak teratur. Hipokalsemia (rendahnya tingkat kalsium dalam darah) dapat menyebabkan kebas atau mati rasa pada jari-jari.
13912442_1356864730998190_1055564580450786035_n

7. Kekurangan kalsium juga dapat mengakibatkan tekanan darah rendah yang sering berlaku kepada ibu-ibu hamil..
s
Berikut adalah jumlah keperluan kalsium harian yang perlu di ambil bagi setiap lapisan umur
download (6)


Apa yang eda buat untuk dapatkan kalsium setiap hari?? 

Eda ada amalkan susu segar tapi terasa macam tak mencukupi.. Jadi eda ada ambil Ostematrix Shaklee..


Image result for kalsium





Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...