Bagaimana Otak Berfungsi??




"Lebih banyak sel otak berhubung, lebih cepat pembelajaran berlaku" macam pernah dengar je kan kan tv.. hehehhe.. Iklan susu Anmum..

Korang nak tau tak macam mana sel-sel otak kita berhubung??

Sebenarnya sel-sel otak kita tidak bersambung secara terus.. Diantara sel-sel otak ini (dipanggil neuron) ada satu ruang yang disebut sebagai synapse. Di synapse inilah berlakunya permindahan neurotransmitter dari satu neuron ke neuron yang lain..


Bagaimana jika neurotransmitter ini tidak boleh melepasi synapse ke neuron-neuron yang lain? Maka terjadilah seperti talian internet ataupun talian telefon yang terganggu.. Anda boleh bayangkan tak kalau kita sedang berbual dengan seseorang melalui telefon dan secara tiba-tiba ada gangguan. Pada ketika itu pastinya mesej apa yang kita hendak sampaikan tidak kesampaian dan kemungkinan suara yang kita dengar pon seperti suara robot.

Kesimpulannya begitulah yang akan terjadi jika aliran neurotransmitter kita ada gangguan.. Apabila sel otak kita tidak dapat berhubung dengan baik maka kita juga mungkin menjadi tidak berapa betul.. Ala-ala litar pintas gitu.. hehehe..

Bagaimana nak pastikan yang aliran neurotransmitter kita sentiasa lancar??


Amalam kerohanian kita haruslah diisi dengan istiqomah.. Kenapa ya?? Kerana secara scientifically sistem badan kita bergerak sendiri tetapi sebenarnya ada sesuatu yang menjaga disegenap inci badan kita. Siapakah yang menjaga?? Ya malaikat-malaikat yang menjaga aliran darah, degup jantung dan segala pergerakan dalam sistem badan kita. Jadi kita perlulah melakukan amalan rohani agar sistem dalam badan kita benar-benar sihat.

Kemudian kita perlu juga bekalkan otak kita dengan nutrien.. Ya makanan bukan hanya untuk mengenyangkan perut, tetapi makanan juga mesti ada yang memberikan manfaat buat otak juga.. Dan anda juga harus faham bahawa makanan untuk otak bukan hanya Omega Guard semata-mata.


1) Protien (ESP) - Protien ini bagus untuk membina neuron dan neurotransmitter. ESP ini juga mempunyai asid amino di mana ia boleh menjaga neuron dan saraf agar sentiasa peka.


2) Vitamin C - Menjaga sel-sel otak dari rosak.. (anda boleh bayangkan tak kalau sel otak rosak?? kemungkinan besar keseluruhan otak boleh rosak)


3) B-Complex - Berfungsi untuk menjaga neurotransmitter.



4) Lecithin - Mengandungi phosphatidylcholine iaitu precursor untuk neurotransmitter. Ia dapat membantu pemindahan neurotransmitter dengan lebih mantap.



5) Omega Guard - mengelakkan agar otak dari menecut. Ya otak juga boleh mengecut..


6) Performance Drink - Melancarkan lompatan neurotransmitter.


Jika anda merasa otak anda agak ting tong sikit, saya sarankan anda makanlah produk-produk diatas. Kalau dah ambil tapi masih ting tong saya sarankan anda tambahkan dos.. heheheh...


 Jangan segan silu untuk menghubungi saya untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥hidawati.kadiso@gmail.com
♥eda83.blogspot.com
♥www.facebook.com/edaejaishop


Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D




  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...