Kita Boleh Tahu Taraf Kesihatan Dengan Warna Air Kencing..

Perasan tak, waktu bulan puasa masalah yang biasa kita atau pun orang ramai hadapi adalah kehilangan air dalam badan atau lebih dikenali sabagai 'dehydration'

Dehydration ini berlaku apabila jumlah aie yang keluar daripada badan kita lebih banyak daripada air yang masuk.


Kebanyakan kita orang Melayu juga tidak begitu biasa minum air yang banyak dalam sehari, sekalipun pada selain bulan ramadhan.. Tabiat ini agak tidak sihat kerana ia boleh memudaratkan kesihatan dan jika berterusan.. hal ini kerana dua pertiga dari tubuh badan kita terdiri daripada air, Oleh itu, dengan pengambilan air yang banyak dan mencukupi amatlah perting untuk tubuh badan kita..

Tetapi, macam mana untuk kita tahu samada air dalam badan kita cukup atau tidak??? 



Salah satu cata yang mudah untuk tahu badan kita cukup air atau tidak adalah dengan melihat sendiri warna air kencing kita.. Ya nampak macam agak tak semenggah tapi percayalah kerana ianya sangat penting..


Maksud disebalik warna air kencing..

Korang tau tak yang warna, kepekatan dan bau air kencing yang dikeluarkan daripada badan kita boleh membantu kita mengenal tentang taraf kesihatan kita??

Jangan terkejut ya kerana warna air kencing boleh berubah-ubah samada hernih, keruh kecoklatan, kuning cair, merah atau merah jambu dan lain-lain bergantung kepada banyak faktor.. Mari kita lihat carta warna air kencing di bawah ni..


Merujuk kepada carta air kencing di atas, air kencing yang berwarna kuning cair menandakan tubuh anda normal, sihat dan cukup air. Tetapi kalau didapati air kencing terlampau jernih tanpa warna, mungkin kita dah ambil terlampau banyak air (over hydrated). Perlu diingatkan yang mana over Hydrated pun tak baik kerana boleh membebankan buah pinggang. Paling merisaukan adalah apabila sampai terkena water poisoning yang boleh membawa kapada kematian gara-gara minum terlalu banyak air..


Bagi yang kurang minum air pula, air kencing akan nampak sedikit keruh seperti warna madu. Apa yang perlu dibuat ialah tingkatkan pengambilann air.

Walau bagaimana pon, ambil perhatian kalau air kencing berwarna keperangan kerana ia boleh bermaksud sama ada:

- Badan kurang air
- Ada sedikit masalah melibatkan organ hati ataupun pundi hempedu.
- Pengaruh daripada warna pewarna makanan

Jika air kencing berwarna kecoklatan secara berterusan, ia berkemungkinan anda ada masalah berkaitan dengan organ hati, atau badan hilangan air terlalu banyak (severe dehyration).

 Tetapi ada juga individu yang mempunyai penyakit genetik yang agak jarang ditemui, di mana ia boleh menyebabkan air kencing menjadi biru atau hijau. Keadaan ini disebabkan oleh jangkitan kuman pada salur kencing.

Sesetengah pewarna makanan, ubat-ubatan dan suplement juga boleh menjadi penyebab warna air kencing berubah. Contohnya, pengambilan B Complex Shaklee akan mengakibatkan air kencing berwarna kuning yang disebabkan oleh kandungan Riboflavin (vitamin B2). Jadi para pengguna B Complex tak perlu lah risau ya..

Walau apa pon yang berlaku, sebagai langkah berjaga-jaga, jumpalah doktor untuk pemeriksaan jika anda dapati warna air kencing agak tidak normal secara berterusan.

Selain warna air kencing, kita boleh periksa air kencing kita itu berbuah atau tidak. Kalau masalah kencing berbuih ini sentiasa ada semasa anda membuang air kencing, sebaiknya eloklah pergi berjumpa dengan doktor ya. Jangan dipandang remeh kerana ia adalah salah satu simptom kepada masalah buah pinggang bocor.

*Credit : GreenMedia.Info, CleavelandClinic


Bagi individu yang sangat mengambil berat tentang hidrasi, Shaklee ada Performance Drink dimana ia adalah minuman isotonik untuk pastikan keperluan iar dalan badan kita sentiasa cukup. Performance Drink dapat membantu dari segi:

-Memelihara paras gula dalam darah bagi penghasilan tenaga yang berterusan dan meningkatkan stamina badan.
-Meminimumkan kehilangan cecair dari badan dan meningkatkan hidrasi.
Meningkatkan ketahanan dan pencapaian dikalangan para atlet.



Atas sebab inilah ia menjadi minuman hidrasi pilihan ramai atlet sukan dan juga misi penjelahan bertaraf dunia sama ada di daratan, lautan mahupun angkasa (NASA)


Hebatkan Performance drink..

Dalam beberapa bulan lepas juga kumpulan ekspedidi pendaki UTM ke Everest turut membawa bersama Performance Drink dalam misi mereka. Dua perserta misi tersebut, Azim Afif Ishak dan Mohd Farul Aidib Mohamad Yusoff telah berjaya sampai ke puncak Everest pada jam 11.15am pada 23 Mei 2016 yang lalu. Ia merupakan pencapaian anak tempatan yang sangat wajar kita banggakan dan kami sebagai SID turut berasa gembira kerana supplement Shaklee turut menyumbang kepada kejayaan ini..



Performance Drink ini sangat berbeza dengan minuman isotonik lain di pasaran, kerana ianya tiada kandungan pewarna, pengawit atau perisa dan gula tambahan. Anda boleh periksa sendiri kandungan gulanya pada label minuman isotonik yang lain, memang tinggi kandungan gulanya.. Memang sangat tidak sesuai jika diberikan kepada anak-anak dan meraka yang ada masalah kesihatan. Tetapi, jika anda memilih Performance Drink, anda boleh kongsikannya khasiatnya dengan seisi keluarga dari kanak-kanak sehingga lah warga emas.. saya pon minum Performance Drink ni semasa berpuasa.. memang tak rasa kering tekak.. sangat sesuai buat semua golongan.. kalau saya yang breastfeed pon rasa tekak tak kering, apatah lagi anda kan..


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...