Bakar Kalori Di Bulan Ramadhan?? Boleh Ke??


Mesti ramai yang tertanya-tanya boleh ke bakar kalori bulan puasa ni.. Entry ni akan bagi sikit tips untuk macam mana anda nak bakar kalori di bulan ramadhan..



Berikut adalah contoh aktiviti yang boleh anda lakukan untuk membakar lemak di bulan ramadhan.


- Pergi ke bazar ramadhan.. lagi panjang bazar ramadhan tu lebih bagus kerana lebih banyak kalori dapat di bakar.

- Membeli belah baju raya.. Aktiviti ni mesti akan ambil masa yang panjang dan berjam-jam sebab nak pilih baju raya yang betul-betul menawan di hati kan.. Dalam masa yang sama anda harus membawa beg-beg hasail dari membeli belah.. lagi berat lagi bagus.. lagi banyak kalori dapat dibakar.


- Memasak.. Boleh cuba aktiviti memasak dari poton bawang sampai ke potong sayur dan daging dengan berdiri.. tak payah duduk.. boleh bakar kalori juga tau..

- Bersihkan kawasan keliling rumah.. Cuci semua longkang di sekeliling rumah.. buat gotong royong dengan jiran tetangga pon boleh.

- Memasang hiasan untuk aidil fitri.. Banyak yang perlu dilakukan untuk kerja menghias.. memasang lampu, memasang perhiasa rumah, memasang langsir juge boleh kerana perlukan untuk diri kita memanjat dan memerlukan kederat.


-Tarawih. tahukah anda 180kcal dapat dibakar dengan menghabiskan satu sesi solat terawih 20 rakaat.

- Buffet.. Tak perlu duduk dekat dengan hidangan makanan.. Ambil jarak yang agak jauh sedikit dan dengan itu anda terpaksa berjalan jauh dan biasanya bila yang jauh nak ambil makanan, makanan dah banyak yang habis.. hehehhe..

- Pulang ke kampung.. angkat beg berat-berat dan lebih bagus kalau balik ke kampung naik bas macam mase sekolah or study dulu.. (terkenang betul time sekolah dok asrama nak balik berhimpit-himpit dalam bas... hehehhe..)

-Sahur.. Tahu tak kalau kita bangun sahur boleh bakar kalori daripada kita terus tidur di bilik.. 


Mudah saja kan nak bakar kalori di bulan ramadhan ni.. Tidak la sesusah yang disangkakan pun.. selamat mencuba.. =D

*Eda Ejai
*013-3976474




Mahu membeli produk Shaklee?? Klik sahaja gambar di bawah untuk order..








2 comments:

uncle gedek said...

uncle semangat ada... kekuatan yg takde!

hehe

Hida Kadiso said...

hahaha.. uncle kan kental.. skakat terawih 20 rakaat tak de hal kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...