12 Cara Untuk Mengekalkan Kecergasan Otak Anda..

Setiap otak manusia akan berubah seiring dengan usia dan perubahan fungsi mental individu tersebut. Penurunan kecergasan mental adalah perkara biasa, dan ia adalah salah satu kesan yang paling ditakuti apabila umur semakin ke usia emas. Tetapi kecacatan kognitif tidak dapat dielakkan.
Berikut adalah 12 cara anda boleh membantu mengekalkan kecegasan fungsi otak.


  1. Dapatkan rangsangan mental
Melalui penyelidikan dengan tikus dan manusia, para saintis telah mendapati bahawa aktiviti otak merangsang hubungan baru antara sel-sel saraf dan bahkan dapat membantu otak menjana sel-sel baru, mengembangkan “plastisitas” neurologi dan membina rizab fungsional yang menyediakan lindung nilai terhadap kehilangan sel masa depan.
Mana-mana aktiviti merangsang mental perlu membantu untuk membina otak anda. Baca, ambil kursus, cuba “gimnastik mental,” seperti teka-teki perkataan atau masalah matematik Percubaan dengan perkara-perkara yang memerlukan ketangkasan manual serta usaha mental, seperti lukisan, lukisan, dan kraf lain.
  1. Dapatkan latihan fizikal
Kajian menunjukkan bahawa menggunakan otot anda juga membantu fikiran anda. Haiwan yang berolahraga secara kerap meningkatkan jumlah saluran darah kecil yang membawa darah kaya oksigen ke kawasan otak yang bertanggungjawab untuk pemikiran. Senaman juga mendorong perkembangan sel-sel saraf baru dan meningkatkan hubungan antara sel-sel otak (sinaps). Ini menyebabkan otak yang lebih cekap, plastik, dan adaptif, yang diterjemahkan ke dalam prestasi yang lebih baik pada haiwan yang telah berumur. Latihan juga menurunkan tekanan darah, meningkatkan tahap kolesterol, membantu keseimbangan gula darah dan mengurangkan tekanan mental, yang semuanya dapat membantu otak anda serta hati anda.
  1. Tingkatkan pemakanan anda
Pemakanan yang baik boleh membantu minda anda serta badan anda. Sebagai contoh, orang yang memakan diet gaya Mediterranean yang menekankan buah-buahan, sayur-sayuran, ikan, kacang-kacangan, minyak tak tepu (minyak zaitun) dan sumber protein tumbuhan dapat mengurangkan resiko untuk kerosakkan kognitif dan demensia.
  1. Perbaiki tekanan darah anda
Tekanan darah tinggi pada pertengahan umur meningkatkan risiko penurunan kognitif pada usia tua. Gunakan pengubahsuaian gaya hidup untuk memastikan tekanan anda serendah mungkin. Tetapkan masa agar bersenam dengan kerap, hadkan pengambilan alkohol, kurangkan tekanan, dan makan dengan betul.
  1. Jaga gula dalam darah anda
Diabetes adalah faktor risiko penting untuk demensia. Anda boleh membantu mencegah diabetes dengan makan dengan betul dan bersenam secara teratur. Tetapi jika gula dalam darah anda tetap tinggi, anda perlu ubat untuk mencapai keadaan yang baik.
  1. Perbaiki kadar kolesterol anda
Kadar kolesterol LDL (“jahat”) yang tinggi dikaitkan dengan peningkatan risiko demensia. Diet, senaman, kawalan berat badan, dan galak rokok akan terus meningkatkan tahap kolesterol anda. Tetapi jika anda memerlukan lebih banyak bantuan, anda boleh terus berjumpa dengan doktor dan ambil ubat-ubatan.
  1. Pengambilan aspirin dos rendah
Sesetengah kajian pemerhatian mencadangkan bahawa aspirin dos rendah boleh mengurangkan risiko demensia, terutamanya demensia vaskular. Anda boleh bertanya kepada doktor untuk keterangan lanjut.
(Aspirin adalah jenama yang digunakan oleh syarikat Bayer daripada Jerman untuk asid asitilsalisilik, sejenis dadah daripada famili salisilat. Aspirin seringkali digunakan sebagai analgesik, anti-piretik, dan anti-keradangan. Di sesetengah negara, nama ini digunakan sebagai kata generik berbanding cap dagangan syarikat.
Aspirin kerap digunakan untuk mengawal demam, flu dan selesema. Namun setelah aspirin dikaitkan dengan sindrom Reye, aspirin tidak lagi digunakan untuk mengawal simptom flu. Pengambilan aspirin pada dos rendah buat jangkamasa yang lama boleh menghalang penghasilan tromboksan A2 di dalam platelet. Tromboksan A2 amat penting dalam menghalang pengagregatan platlet, seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung. Aspirin yang dihasilkan untuk tujuan ini datang dalam bentuk 75 mg pil mudah larut. Antara kesan-kesan sampingan pengambilan aspirin ialah distres gastrousus dan tinitus. Selain itu, pendarahan berlebihan turut berlaku kepada wanitadalam haid disebabkan perubahan kepada sifat anti-gumpal)
  1. Elakkan tembakau
Elak tembakau dalam semua bentuknya. Tak kisah la bagaimana bentuknya sekali pon samada rokok, cerut, rokok putih, rokok kretek dan lain-lain lagi..
  1. Tidak menyalahgunakan alkohol
Minum alkohol yang berlebihan adalah faktor risiko utama untuk demensia. Jika anda memilih untuk minum, hadkan diri kepada dua minuman sehari.
  1. Pelihara emosi anda
Orang-orang yang cemas, tertekan, kurang tidur, atau letih cenderung untuk mencetak skor buruk pada ujian fungsi kognitif. Skor yang tidak mencukupi tidak semestinya meramalkan peningkatan risiko penurunan kognitif pada usia tua, tetapi kesihatan mental yang baik dan tidur nyenyak tentu penting.
  1. Lindungi kepala anda
Sederhana hingga kecederaan kepala yang teruk, walaupun tanpa gegaran yang didiagnosis, meningkatkan risiko kecacatan kognitif.
  1. Membina rangkaian sosial
Hubungan sosial yang kuat telah dikaitkan dengan risiko demensia yang lebih rendah, serta tekanan darah yang lebih rendah dan jangka hayat yang lebih lama.
Semakin umur bertambah, semakin kurang juga kemampuan daya ingatan seseorang dan akhirnya boleh menyebabkan nyanyuk. Percaya tak, bahawa terdapat suplemen untuk kuatkan ingatan orang dewasa dan orang tua yang boleh anda semua amalkan.
Ia bukanlah magik, tapi ia memberikan sokongan nutrisi yang baik kepada otak bagi membolehkannya berfungsi pada tahap optima walaupun anda sudah tua.
Jika perut memerlukan makanan untuk kenyang, sel (organ) pula memerlukan nutrisi untuk sihat bagi menjalankan tugasnya dengan baik.
Malangnya ramai orang terlupa atau tanpa sengaja telah mengabaikan ‘makanan’ untuk sel-sel ini dan akhirnya membawa kepada pelbagai masalah kesihatan dan ketidaklancaran perjalanan sistem tubuh.
SUPLEMEN UNTUK KUATKAN INGATAN ORANG DEWASA
Tingkatkan kuasa otak!
Shaklee menawarkan suplemen semulajadi dan vitamin yang mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi otak pada orang yang sihat.
Kebanyakannya dapat meningkatkan memori, motivasi, kreativiti, kewaspadaan dan fungsi kognitif umum. Suplemen Shaklee juga mampu mengurangkan kemerosotan fungsi otak yang berkaitan dengan penuaan seperti alzheimer dan nyanyuk.
Berikut adalah 2 suplemen terbaik Shaklee untuk kuatkan ingatan dan meningkatkan fungsi otak anda
Suplemen minyak ikan adalah sumber yang kaya dengan asid docosahexaenoic (DHA) dan asid eicosapentaenoic (EPA), dua jenis asid lemak omega-3.
Asid lemak ini dikaitkan dengan banyak manfaat kesihatan, termasuk kesihatan otak yang lebih baik.
DHA memainkan peranan penting dalam mengekalkan struktur dan fungsi otak anda. Malah, ia menyumbang kira-kira 25% daripada jumlah lemak, dan 90% daripada lemak omega-3, yang terdapat dalam sel-sel otak anda.
Asid lemak omega-3 yang lain dalam minyak ikan ialah EPA yang mempunyai kesan anti-radang yang boleh melindungi otak daripada kerosakan dan penuaan.
Pengambilan suplemen DHA dikaitkan dengan kemahiran pemikiran yang lebih baik, ingatan dan reaksi pada orang yang sihat yang mempunyai pengambilan DHA yang rendah. Ia juga memberi manfaat kepada orang yang mengalami penurunan fungsi otak yang ringan.
Tidak seperti DHA, EPA tidak selalu dikaitkan dengan fungsi otak yang lebih baik. Walau bagaimanapun, bagi orang yang mengalami kemurungan, ia telah dikaitkan dengan manfaat seperti dapat meningkatkan mood yang lebih baik.
Mengambil minyak ikan, yang mengandungi kedua-dua lemak ini dapat membantu mengurangkan penurunan dalam fungsi otak yang berkaitan dengan penuaan.
Nota Penting: elakkan suplemen minyak ikan omega 3 yang mempunyai bahan pengawet atau suplemen sintetik kerana ia mungkin boleh memberi kesan sampingan kepada anda.
Secara keseluruhan, cara terbaik untuk mendapatkan jumlah asid lemak omega-3 yang disyorkan adalah dengan makan dua hidangan ikan berminyak yang kaya dengan omega 3 seperti ikan salmon setiap minggu.
Sekiranya ia agak sukar bagi anda, maka mengamalkan pengambilan suplemen Omega Guard boleh memberi manfaat.
Resveratrol adalah antioksidan semulajadi yang terdapat pada kulit buah berwarna ungu dan merah seperti anggur, raspberi dan blueberry. Ia juga terdapat dalam wain merah, coklat dan kacang.
Adalah dicadangkan bahawa mengambil suplemen resveratrol seperti Vivix dapat mencegah kemerosotan hippocampus, bahagian penting otak yang berkaitan dengan daya ingatan.
Amalan ini boleh melambatkan penurunan fungsi otak yang anda alami semasa anda meningkat tua.
Kajian pada haiwan juga menunjukkan bahawa resveratrol dapat meningkatkan fungsi ingatan dan otak.
Selain itu, satu kajian pada sekumpulan kecil orang dewasa yang lebih tua yang sihat mendapati bahawa pengambilan 200 mg resveratrol sehari selama 26 minggu dapat meningkatkan daya ingatan menjadi lebih baik.
FAKTA VIVIX: Vivix Shaklee adalah 10 kali lebih hebat berbanding resveratrol sahaja kerana ia mengandungi polifenol, iaitu kumpulan fitonutrien daripada tumbuhan yang mengandungi antioksidan yang mempunyai efek pencegahan kerosakan oksida terhadap sel.

Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Hida untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Hida Kadiso
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram: 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





Ingin dapatkan supplement Shaklee dikawasan anda?

Johor
Kulai - Shikin 012-734 2653

Perak
Sitiawan - Azura 019-517 1797
Kuala Kangsar - Zalifah 013- 507 2165

Negeri Sembilan
Kuala Pilah - Anizah 019-330 4684

Kuala Lumpur
Cheras - Salmiah 018-778 8583 
Cheras - Salwahida 017-308 4239
Bandar Tun Razak - Faizah 019-248 1804 

Selangor
Shah Alam - Sharifah 019-372 5064
Shah Alam - Noriyani 012-311 2240  

Putrajaya/Kajang/Bangi
Shima 016-636 1793
Umi Fadzilah 012-409 0008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...