Jom Balik Beraya..




Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Ati udah sampey ke kampong yong.. Badan aje belom balik.. huhuhu.. Ate kome udah ke sampey di kampung?? .. Tapi rasanya yang dah sampai kat kampung pon dah ramai rasanye..

Meh teman bagi tips sikit untuk ilangkan rasa ngantok mase drebar kete.. 



Kalo mengkome balik belah malam boleh cube amek Cinch Energy Tea Shaklee.. Cobe amek satu.. baru kome tau.. boleh cerah bijik mata tau dak..



Tu kalo balik malam boleh le minum2.. kalo kome balik siang tak boleh minum ye dak.. Tapi  boleh je kalo nak minum sebab musafir kan.. hehhehe.. Waktu bersahor elok la kome ngambek Vita Lea.. InsyaAllah kome akan cergeh sepanjang balik ke kampung.. moh le kome cube.. Teman pon dah semangat nak balik kampung ni.. 

KAt bawah ni teman ade sikit tips untuk keselamatan rumah.. moga kome dapat manfaat ye.. 


7 Tips Keselamatan Rumah

1. Kunci Semua Pintu & Tingkap
Bukan hanya pintu masuk dan pintu belakang harus dikunci. Tetapi pintu bilik tidur, stor dan bilik air harus juga dikunci. Laluan masuk oleh hamba Allah tu ada bermacam cara. Boleh jadi melalui tingkap atau bumbung rumah. Jangan tinggalkan kunci pendua di dalam rumah yer. Takde maknanya kunci semua tapi ada kunci pendua pula ditinggalkan. Senang kerja hamba Allah tu nanti.

2. Tutup Suis Elektrik dan Gas.
Penting sebelum balik kampung tutup semua suis untuk mengelakkan berlaku sebarang kecelakaan seperti kebakaran. Selain itu pastikan kepala gas di dapur dicabut sebagai langkah pencegahan. Jangan lupa lak!

3. Maklum Jiran Tetangga
Maklum jiran anda yang tidak balik kampung tentang ketiadaan anda sepanjang musim perayaan, Pastikan anda mempunyai nombor telefon jiran anda dan minta jiran anda menghubungi anda segera sekiranya ada apa-apa perkara yang mencurigakan. Kenali jiran anda! Masih ada yang belum tahu nama jiran mereka kan?

4. Pastikan Alat Keselamatan Berfungsi
Sekiranya rumah anda dipasang alat keselamatan seperti CCTV atau alat penggera, pastikan ianya berfungsi dengan baik. So, senang korang leh pantau secara online. Malah hamba Allah tu pun agak risau nak bertandang ke rumah yang dipasang dengan CCTV dan alat penggera keselamatan. Sekarang harga pemasangan dah murah. Mampu milik.

5. Jangan Tinggalkan Barang Berharga
Jika anda mempunyai barang beharga seperti barang kemas, wang tunai, ladtop dan sebagainya jangan sesekali tinggalkan di dalam rumah semasa korang balik kampung. Bawa je semua barang-barang berharga tu balik kampung sekali. Baru senang hati balik kampung. Tak risau dah kan?

6. Daftar Rakan COP
Korang tahu tak apakah Rakan COP ni?  Rakan Cop merupakan inovasi baharu oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang dibangunkan bertujuan bagi memudahkan orang awam menyalurkan maklumat atau aduan yang memerlukan bantuan daripada pihak polis. Antara maklumat dan aduan adalah seperti kes ragut, dadah, jenayah, lumba haram, penyeludupan, balik kampung dan lain-lain maklumat. Best kan? So tunggu apa lagi.. Daftar cepat ! (Klik di sini untuk daftar)

7. Baca Doa
Sebaik-baik penjaga adalah Allah swt. Sebaik-baik pelindung juga Allah swt. Maka itu doa jangan lupa. Berserah kepadaNya 100% kemudian baru berusaha. Insya Allah dipermudahkan urusan kita. So before tinggalkan rumah tu bacalah doa elak kecurian seperti di bawah.

أَسْتَوْدِعُكَ ٱللَّهَ الَّذِي لَاتَضِيعُ  وَدَا ئِعُهُ

Ertinya: Aku letakkan kamu dalam pemeliharaan Allah yang tidak akan hilang apa juga yang berada dalam pemeliharaanNya

SID Berjaya,
🌷Eda Ejai
☎0133976474
#‎tsunamishaklee
#‎teamrock
#CinchEnergyTea 
#VitaLea

Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


No comments: