Sumber Kalsium Terbaik Untuk Ibu Hamil Dan Ibu Berpantang..





Bila kita sebut pasal kalsium mesti ramai yang terbayang tulang.. Ya kalsium adalah sumber terbaik untuk tulang yang kuat dah sihat.. Dan kalsium juga sangat digalakkan untuk ibu hamil dan ibu yang baru lepas melahirkan ambil sebagai bekalan kalsium dalam badan mereka yang semakin menyusut. 



Salah pilih vitamin untuk kalsium??



Anda tahu tak yang sebenarnya kalsium memerlukan Magnesium, Vitamin D dan mineral lain untuk menyokong kalsium meresap ke dalam tulang kita. Andai kata kita salah pilih kalsium yang mana ia tidak dapat diserap dengan baik, ia boleh menyebabkan kejadian seperti berikut:

1- Otot boleh menjadi kejang (cramp)
- Atas sebab salah pilih vitamin kalsium, lebihan kalsium yang tak dapat diserap itu akan menyebabkan otot menjadi kejang.

2- Batu karang.
- Pernah tak dengar orang cakap makan vitamin banyak boleh dapat batu karang?? Haa.. ya betul.. KALAU VITAMIN ITU TAK DISERAP DENGAN BAIK ke dalam badan. Ini adalah kerana kalsium berlebihan yang tak dapat diserap ke badan akan berinteraksi dengan molekul lain di dalam badan seperti vitamin C boleh menyebabkan batu karang jenis calsium oxalate.

3- Nephrocalcinosis.
- Nephrocalcinosis adalah satu keadaan di mana kandungan kalsium meningkat pada buah pinggang.. Secara tak langsung ia boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang kerana tak berlakunya penyerapan secara optimum ke dalam sel. Jadi pilihlah vitamin yang bagus dimana kalsium yang ditelan tidak mendap ke dalam buah pinggang.

4- Salur darah keras.
- Apabila berlakunya lebihan kalsium di salur darah tadi telah mendap, ia mengakibatkan salur jantung menjadi tidak lagi fleksible dan keras.
- Kesannya ramai pengguna kalsium yangtelah berumur mendapat kesan tekanan darah sistolik tinggi dan diastolic rendah.



Jadi boleh atau tidak ibu hamil dan masih berpantang mengambil kalsium?

Ya boleh.. Selain dari makan pil kalsium, anda juga boleh mengambil makanan seperti kekacang, sayuran hijau dan hasil tenusu.
Magnesium juga sangat penting dan amat diperlukan untuk mengimbangi kalsium.
Anda juga boleh amalkan sayuran hijau, avokado, badam dan dark chocholate yang tiada gula untuk menaikkan magnesium.
Dengan mendedahkan diri dengan cahaya matahari juga boleh meningkatkan vitamin D dalam badan.
Anda juga boleh berjumpa dengan doktor atau pakar tulang untuk menjalani pemeriksaan density kalsium dan density tulang. 



Oleh yang demikian ambilkah sumber kalsium yang benar-benar selamat seperti Ostematrix Shaklee sebagai bekalan kalsium semasa anda sedang hamil dan berpantang..


 Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Hida untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Hida Kadiso
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram: 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...