Bersalin Normal Tanpa Jahitan..

Semua pasangan yang telah berkahwin pasti ternanti-nanti orang ketiga dalam keluarga.. Waktu paling yang dinanti adalah apabila lakukan 'Pregnancy Test' dan hasilnya adalah positif.. Pasti ianya mengembirakan buat pasangan dan kedua-dua keluarga..




Menjalani 9 bulan kehamilan pasti kenangan yang tak akan dilupakan sampai bila-bila..


Tetapi, apabila tiba waktu bersalin, pasti menakutkan.. Bukan hanya untuk wanita yang bersalin anak pertama sahaja, malah bersalin hingga ke 10 kali pon debarannya pasti sama..

Antara perkara yang paling digeruni waktu bersalin adalah kesakitan dan koyakan semasa melahirkan.. Kemudian kesakitan jahitan selepas melahirkan pula.. serius sakit.. masih terbayang-bayang kesakitan tu waktu selepas eda melahirkan setahun lalu.. adudu...


Jom kita baca pula tentang sedikit tips untuk elakkan bersalin norman tanpa jahitan:

1- Minum minyak kelapa dara/minyak zaitun.



- Pastikan minyak kelapa atau minyak zaitun yang anda beli itu berkualiti dan semulajadi.
- Minyak kelapa dara juga boleh didapati dalam bentuk kapsul. Ada terdapat dipasaran dan pastikan kapsulnya juga adalah dari sumber baik yang diproses secara semulajadi untuk kesan terbaik.

2- Lakukan urutan Perineum

- Di akhir kehamilan anda boleh lakukan urutan ini untuk elakkan koyakan semasa bersalin.


3- Ambil vitamin

- Sejak disahkan hamil anda sebaiknya ambil vitamin. Vitamin juga boleh memberikan kesan elastik pada bahagian perineum.
- Vitamin yang disarankan adalah seperti berikut:

a- Vitamin C - Bagus kerana ia dapat membekalkan kolagen untuk kulit dan secara tak langsung dapat memberikan keanjalan kepada bahagian perineum waktu bersalin.

b- ESP (Protein) - Antara asid amino yang terkandung di dalam ESP adalah Cysteine yang mana ia berfungsi sebagai menganjalkan kulit dan sangat baik untuk memperbaiki kulit yang rosak.

c- Omega Guard (minyak ikan) - Ia adalah minyak ikan yang sngat berkualiti tinggi dan mengandungi Omega-3 dimana ia dapat membantu  meningkatkan keanjalan kulit semasa bersalin sehinggan 10cm

Anda juga boleh amalkan SET HAMIL untuk kesihatan menyeluruh ke atas diri sendiri dan anak yang di dalam kandungan.


4- Teran dengan nafas yang betul.

- Ini adalah proses yang sangat penting semasa proses kelahiran.
- Tak mengangkat punggung untuk elakkan koyakan semasa meneran.
- Dengan menarik nafas dengan betul anda boleh kawal diri kerana mungkin apabila sakit datang waktu meneran anda akan hilang segala kaedah untuk melahirkan.. jadi teruskan dengan nafas yang betul agar anda dapat berfikir dengan betul di dalam labour room.. 


5- Pilih makanan yang bernutrisi tinggi.




- Makanan yang kaya dengan nutrisi adalah sangat baik untuk ibu dan kandungannya. Ia dapat membekalkan tenaga untuk badan dan minda semasa proses kelahiran berlangsung.

6- Berdoa.



- Jangan lupa berdoa kepada Allah agar dipemudahkan proses kelahiran dan dapat bersalin secara normal tanpa sebarang jahitan. Minta maaf kepada suami, ibu bapa dan semua orang (tulis saja di FB. pasti ramai yang mendoakan).
- Amalkan juga membaca Al-Quran dan zikir-zikir untuk wanita hamil sepanjang waktu kehamilan.



Eda doakan semoga anda semua yang membaca entry ini yang sedang menunggu hari untuk melahirkan cahaya mata dapat menjalani proses kelahiran dengan selamat.. InsyaAllah.. aminnn..



 Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...