Merawat Kanser Ovari Dan Ketahui Tanda-tanda Awal..

Dah lama rasenya eda nak share cerita pasal kanser Ovari ni.. maklum je la kita kan perempuan.. Ovari dan perempuan memang tak boleh dipisahkan.. Kalau tak de ovari rase macam satu kekurangan yang sangat besar dalam hidup..

Jom kite korek lebih mendalam tentang Kanser Ovari ni.. 



Sama macam kanser yang lain, kanser ovari ni juga antara salah satu penyakit yang membunuh secara senyap.. Tak  de sebarang tanda yang diberikan dalam tempoh masa yang lama.. Dan apabila dah nampak merasa kesakitan baru la di diagnosis dan waktu tu sel kanser sudah merebak dan rawatan kita terhad..


Tanda-tanda awal yang mungkin kita boleh atasi:

1- Perut yang kelihatan bengkak atau buncit.


-Terasa seperti perut kembung dan penuh dengan gas.. kita mungkin terasa yang pakaian lebih rasa ketat di bahagian pinggang dan pinggul..


2- Sakit pelvis.


Sakit di bahagian pelvis memang biasa berlaku.. Pada waktu haid juga kesakitan dan kekejangan yang berlaku juga perkara yang bnormal.. tetapi kita juga harus ingat kalau kesakitan tu berlaku dalam tempoh masa yang lama dan kerap, perlu berjumpa dengan yang lebih pakar (doktor).

Kalau kita alami masalah kanser ovari, kita mungkin akan mengalami sakit pada bila-bila masa dan selalunya kesakitan tu tak kan berlaku kalau kanser tersebut sudah pon berada diperingkat yang lebih serius. (kanser sudah mula berkembang dan merebak)



3- Pendarahan secara tak normal pada faraj.


-Pendarahan ini berlaku secara tak teratur.  Ia juga mungkin boleh disebabkan oleh masalah hormon yang tidak seimbang , keradangan pelvik ataupun jnagkitan pada organ pelvis.

Kanser serviks senang merebak pada tisu yang berdekatan dan mewujudkan kapilari yang baru dan tidak normal.. hal ini menyebabkan pendarahan. Pendarahan ini selalunya berlaku pada tempoh haid, selepas melakukan hubungan intim, selepas melakukan pemeriksaan serviks dan selepas menopaus.



4- Berat badan turun mendadak atau hilang selera makan.


-Hal ini  memang susah nak dijelaskan.. Kebiasaannya apabila seseorang itu mengalami masalah kanser, sistem imun badan akan bekerja lebih kuat untuk melawan kanser. Kemudian, badan pula akan menghasilkan protien kecil yang dikenali sebagai cytokines yang memecahkan lemak pada kadar yang lebih tinggi.. dan sebab itu la berat badan turun dengan lebih cepat..


5- Membuang air kecil dengan tidak selesa.


-Ini adalah petanda yang paling ketaera bahawa penyakit ini boleh mambawa maut.

Ketidakselesaan disini diertikan dengan rasa seperti pedih, terbakar ataupon sensasi yang ketat semasa membuang air kecil. Hal ini menunjukkan kanser sudah merebak pada tisu yang berdekatan.


6-Kaki yang bengkak.


Malasah kaki yang bengkak dan sakit memang biasa dihadapi oleh wanta yang menghadapi masalah pangkal rahim. bengkak pada kaki ini terjadi apabila kanser mula merebak dan menghalang aliran darah.

7-Haid yang lama.


Ini adalah salah satu tanda awal. Contohnya, kerengsaan serviks ini mungkin terjadi disebabkan oleh penyebaran kanser pangkal rahim. Pendarahan yang berat dan perlu sering menukar tuala wanita dengan lebih kerap dalam tempoh 2 jam.

8-Keletihan


Walaupun sudah mengambil rehat yang lama, tetapi masih berasa lemah dan tak bertenaga. hal ini perlu dititikberatkan kerana ia amat membimbangkan..


Faktor risiko kanser ovari.

1- Umur
Risiko yang paling besar adalah wanita yang berusia lebih dari 50 tahun. Wanta yang berumur 60 tahun juga hampir 50% telah di diagnisis kanser ovari. Tetapi ini tidak bermaksud yang wanita muda boleh lari dari masalah kanser ini. Contohnya, sel tumor lebih mudah menyerang wanita muda, tetapi jarang berlaku.

2- Sejarah keluarga.
Kalau korang ada sejarah dalam ahli keluarga yang pernah mengidap kanser ovari, kanser payudara atau kanser kolon, ia akan meningkatkan peluang anda mendapat kanser ovari.

3- Kelahiran anak dan haid.
Antara wanita yang lebih tinggi untuk mendapat kanser ovari adalah wanita yang tidak pernah melahirkan anak.. wanita yang haid awal (sebelum berumur 12 tahun) dan putus haid lewat (selepas berusia 50 tahun).

4- Ubat-ubatan yang pernah diambil.
Dengan mengambil terapi hormon selepas putus haid ataupun menggunakan rawatan kesuburan (dalam jangka masa panjang) boleh meningkatkan peluang untuk mendapat kanser ovari.. Sebaliknya, beberapa kajian menunjukkan bahawa pil kontraseptif oral dapat mengurangkan risiko kanser ovari.

5- Faktor risiko lain
Risiko lain ini termasuk tahap obesiti, merokok, penggunaan alat kontrasepsi dan sindrom ovari polisistik.


Bagaimana nak merawat kanser Ovari??



Ramai yang dah mencuba Vivix.. dan Vivix ni sangat membantu pesakit kanser dan mengelakkan sel kanser membiak dengan lebih teruk kerana Vivix mengandungi 10 kali kuasa resveratrol yang boleh menentang sel kanser.

Resveratrol yang terkandung di dalam Vivix tidak merosakkan sek sihat, tetapi melindungi sel sihat ketika memastikan sel kanser.

Kebolehan resveratrol yang terkenal termasuk kemampuan menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahaktifkan enzim penting/gen/hormon dan kimia tubuh. Kajian juga menunjukkan resveratrol memberi kesan yang ketara kepada kanser yang berkaitan gen.

Antara kesan lain ialah resveratrol mengaktfkan gen pemunpas tumor dan gen yang menyah toksik bahan kimia. IA juga menahan gen yang membolehkan sel kanser berhubung antara satu sama lain.

Resveratrol dan poliphenol berkaitannya turut menghalang kimia dan radiasi yang menyebabkan kanser, melindungi DNA dan melawan radikal bebas dan imflamasi.


Jom kita tengok testimoni pengguna Vivix mengenai kanser ovari..



Kanser dah tak de dan bebas dari kanser ovari..




Keajaiban berlaku bila dah nak operate tapi kanser dah hilang.. semua atas izin dariNya.. kita sebagai manusia perlu berusaha, bertawakal dan berdoa.. itu lah yang sebaiknya..


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥hidawati.kadiso@gmail.com
♥eda83.blogspot.com
♥www.facebook.com/edaejaishop


Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...