9 Cara Hilangkan Kedut Di Wajah..

Ramai orang dah pening macam mana nak hilangkan kedutan di muka dengan mudah.. 




Ada yang dah cuba FULL SET YOUTH dan rasai sendiri keajaibannya.. Namun ada juga yang masih belum cuba SET YOUTH dan berikut ada beberapa cara yang mungkin anda sendiri boleh lakukan.


Tukar cara hidup anda

1- Elakkan daripada terkena cahaya matahari secara terus. 



Banyak kajian telah dibuat menunjukkan penyebab berlakunya kedutan pada wajah adalah dengan sering berada di bawah sinaran matahari.

Apa yang dapat eda sarankan adalah anda keluar dari rumah dengan memakai cermin mata hitam, topi dan memakai Sun Block sekurang-kurangnya SPV 30. Cuba juga elakkan keluar rumah antara ham 10 pagi hingga 3 petang kerana pada waktu tersebut sinar matahari berada pada tahap paling panas..


2- Hentikan tabiat merokok.



Jika anda merokok, ini adalah salah satu sebab untuk anda berhenti. Banyak kajian telah mengesahkan  rokok juga menghisap kulit anda. Ia dilakukan dengan melepaskan enzim yang memecahkan kolagen dan elstin yang terdapat pada kulit. Semua orang sedia maklum bahawa kulit yang tegang menunjukkan kandugan kolagen dalam kulit yang banyak. Jika yang berlaku adalah sebaliknya, maka kedutan di wajah kian kelihatan.

3- Elakkan mengambil alkohol.



Penggunaan alkohol yang berlebihan boleh meroksakkan saluran darah di dalam kulit. Secara tak langsung ia boleh menyebabkan kedutan. Selain itu juga alkohol boleh membahayakan hati.

4- Minum air kosong secukupnya.



Apabila kita dehidrasi, kedut anda boleh kelihatan lebih dalam. Lebih banyak anda minum air, lebih sihat kulit anda. 1 liter bersamaan dengan 25kg berat badan anda. Jadi kalau berat anda 50kg maka badan anda perlukan 2 liter air kosong. TETAPI jika anda rajin bersenam dan kita hidup pula di iklim yang panas ni (berpeluh banyak) anda perlu tingkatkan pengambilan air kosong. 

Paling mudah untuk tahu tentang badan kita cukup air atau tidak, anda boleh lihat sendiri warna air kencing. Jika berwarna kuning pekat dan bau yang kuat, anda mungkin tidak mendapat cukup air.

5- Makan makanan yang sihat.



Makan makanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, kekacang, bijirin penuh dan protein tanpa lemak. Elakkan makanan yang mengandungi banyak gula dan makanan yang diproses,

6- Dapatkan antioksida yang mencukupi. 



Antioksidan seperti vitamin E, C, A dan B adalah penting untuk kulit yang sihat. Bagi memastikan anda mendapat cukup vitamin ini, makan 5 hingga 7 hidangan buah-buahan segar dan sayur-sayuran setiap hari. 

Sebagai permulaan anda boleh mulakan dengan memakan tomato dan sayuran berdaun hijau. 

Anda juga boleh terus ambil Vitamin E, Vitamin C dan B Complex dari Shaklee yang mana semua vitamin ini memang bagus untuk kulit anda.

7- Dapatkan vitamin K yang secukupnya.



Ada sesetengah kajian ada mengaitkan vitamin K untuk meningkatkan keanjalan kulit. Antara sayur-sayuran hijau seperti bayam dan brokoli.

8- Tidur yang cukup.



Jika kita tidak dapat tidur yang cukup, tubuh kita menghasilkan kortisol yang berlebihan yang mana ia boleh merosakkan sel-sel kulit. Apabila anda mendapat cukup tidur, badan anda akan menghasilkan lebih banyak hormon pertumbuhan manusia (HGH-human growth hormone) yang akan membantu kulit anda kelihatan lebih anjal.

Purata keperluan orang dewasa antara 7 hingga 9 jam setiap malam.
Remaja pula 8.5 hingga 9.5 jam setiap malam.   

9- Kurangkan tekanan.



Tekanan boleh merosakkan sel-sel kulit dan menggalakkan pembentukan kedutan. Tahukah anda, apabila tekanan terjadi ia boleh menyebabkan kerutan di muka semakin dalam. Contohnya kerutan disekitar bibir, dahi dan kedutan diantara kening.

Jika anda berasa dalam keadaan tertekan, cuba anda ambil kerusi dan duduk. Cuba tarik nafas dalam-dalam sambil tangan di perut. Kemudian lepaskan perlahan-lahan. Lakukan dalam lima hingga sepuluh kali.. InsyaAllah berhasil.. Atau jika anda muslim, cuba ambil air wudhuk dan buat solat sunat 2 rakaat.. 


 Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Hida untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Hida Kadiso
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram: 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





Ingin dapatkan supplement Shaklee dikawasan anda?

Johor
Kulai - Shikin 012-734 2653

Perak
Sitiawan - Azura 019-517 1797
Kuala Kangsar - Zalifah 013- 507 2165

Negeri Sembilan
Kuala Pilah - Anizah 019-330 4684

Kuala Lumpur
Cheras - Salmiah 018-778 8583 
Cheras - Salwahida 017-308 4239
Bandar Tun Razak - Faizah 019-248 1804 

Selangor
Shah Alam - Sharifah 019-372 5064
Shah Alam - Noriyani 012-311 2240  

Putrajaya/Kajang
Shima 016-636 1793








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...