Risiko Kanser Payudara..



Korang tau tak yang pembunuh utama kaum wanita adalah kanser payudara.. Wanita yang berumur dalam lingkungan 20 tahun ke atas sangat berisiko terkena kanser payudara.. Menurut statistik, dalam tahun 2002 dan 2003, sebanyak 31% wanita diserang kanser ini berbanding penyakit lain.. Masyarakat Cina mendahului daripada kaum Melayu dan India..



Hampir separuh dari wanita yang diagnosis mengidap kenser payudara mendapat berita ini pada usia kurang dari 50 tahun dan dianggarkan sekurang-kurangnya 1 daripada 8 orang wanita itu akan mendapat kanser payudara dalam hayat mereka..



Tahukah anda bahawa barah terjadi apabila tindakan sel yang bertindak di luar tabiat asalnya.. Pada lumrahnya serta sifat sedia asalnya, sel-sel ini akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta dihasilkan mengikut keperluan tubuh seseorang individu.

Hal ini juga akan menghasilkan lebihan tisu kerana kadar penghasilan sel melebihi keperluan. Lebihan tisu ini dikenali senagai ketumbuhan. Ketumbuhan ini pula boleh dibahagikan kepada dua jenis ketumbuhan iaitu benign (tumor bukan barah) dan malignan (tumor jenis barah).

Benign (tumor bukan barah)
- Jenis ini tidak merbahayakan nyawa para pengidapnya. Hampir 80% daripada pengidap ketumbuhan payudara adalah dari kalangan mereka yang mengalami ketumbuhan jenis ini.


Malignan (tumor jenis barah)
- Terjadi daripada tindakan sel yang bermula dari bahagian payudara. Ia berkembang melalui proses pembahagian yang melebihi kadar keperluan organ serta menyerang organ dan tisu-tisu berhampiran.. Sel-sel barah ini juga mampu untuk membebaskan dirinya daripada ketumbuhan asal sekali gus memasuki saluran darah serta sistem limfa. Ini adalah cara serta kaedah penyakit barah payudara menyerang bahagian-bahagian organ lain . Proses jangkitan ini adalah metastasis.


Faktor-faktor risiko kanser payudara.

1- Usia meningkat.
2- Mempunyai ahli keluarga yang mengidap kanser payudara.
3- Mula datang haid awal (sebelum 12 tahun) atau putus haid lewat (selepas umur 50 tahun)
4- Tidak pernah melahirkan anak atau melahirkan anak pertama pada umur melebihi 30 tahun.
5- Mengambil jenis makanan yang mengandungi banyak lemak haiwan.


Tanda-tanda kanser payudara.

1- Puting berdarah.

-Penghasilan cecair daripada puting adalah normal dan biasanya ia berlaki akibat daripada masalah payudara yang tidak mudarat. Keadaan boleh jadi membimbagkan sekiranya puting berdarah.

2- Ruam dibahagian puting.

-Ruam dibahagian ini dan sekitar kulitnya juga boleh menjadi simtom serangan kanser payudara. Ruam di putung atau kawasa persekitaran puting boleh terjadi akibat ekzema.

3- Puting tertarik ke dalam.

- Puting tertarik ke dalam adalah satu keadaan normal dan semulajadi pada sesetengah wanita. Walau bagaimanapun sekitanya keadaan ini baru berlaku dan terjadi tanpa sebab, anda harus berjumpa doktor.


Tahap kanser payudara:



1- Tahap 1

- Ketumbuhan barah adalah dalam ukuran sebesar 2 cm ataupun kurang daripadanya. Dalam tahap ini, sasaran serangannya adalah terhad kepada bahagian payudara sahaja,

2- Tahap 2

-Peringkat yang ke dua ini, ukuran ketumbuhan barah payudara akan meningkat antara 2 cm hingga 5 cm. Selain bahagian payudara, ia turut menjadikan nodus lipfa (yang terdapat pada bahagian bawah ketiak) sebagai sasaran serangannya.

3- Tahap 3

- Saiz ketulan barah payudara berukuran 5cm. Pada peringkat ini, barah payudara sudah melibatkan nodus limpa ketiak, kulit ataupun otot yang terdpat di bawahnya (otot bahagian dada)

4- Tahap 4

- Pada peringkat ini serangan barah akan menjalar kepada bahagian serta organ-organ yang terletak agak jauh daripada bahagian payudara. Antara bahagian yang menjadi sasaran serangan barah payudara pada peringkat ini ialah nodus limfa pada leher, paru-paru, hepar ataupun tetulang penghidapnya..


Bagaimana rawatan dilakukan??

Antara rawatan yang biasa dilakukan oleh pengidap kanser payudara ialah pembedahan, rawatan radiasi, rawatan hormon dan kimoterapi. Rawatan lebih berkesan jika dapat dikesan dengan lebih awal agar pembedahan konservatif boleh dijalani dan dipermudahkan..




Pembedahan konservatif

- Merujuk kepada pembuangan sebahagian payudara sahaja. Hanya bahagian di mana kanser berada.


Pembedahan Mastektomi

-Pembedahan dimana seluruh payudara 'dibuang". Namun dengan pembedahan ini juga pembentukan payudara boleh dilakukan. Tetapi perbincangan mengenai hal ini harus berlaku terlebih dahulu sebelum terapi lain dimulakan. Ini untuk perancangan rawatan anda secara menyeluruh dan melibatkan pembedahan plastik.

Rawatan altenatif termasuk rawatan menggunakan herba dan rawatan secara pemakanan juga boleh dilakukan. Sebarang jenis rawatan tak bolehlah dicampur aduk. Sebaikknya seseorang itu menghabiskan rawatan "konvensional" dahulu sebelum berpaling kepada rawatan altenatif.

Kejayaan sesuatu rawatan juga dipengaruhi oleh kesihatan dan sikap seseorang itu terhadap penyakitnya. 


Ya, Shaklee juga ada produk untuk membantu serba sedikit  berkaitan dengan kanser payudara ini.. Produk yang eda maksudkan adalah VIVIX.. Jom kita tengok beberapa testimoni Vivix ni buat yang mengidap kanser payudara..







Ya ini lah sirap Shaklee tu.. Korang tau tak yang kajian klinikal ada menunjukkan ramuan aktif Vivix berupaya mengaktifkan pengalawan utama genetik yang menolog melambatkan penuaan pada tahap selular.

Salah satu kandungannya ialah resveratrol yang merupakan perubatan semulajadi yang mempunyai bikti kukuh dapat menghalang dan menghentikan sel-sel kanser dan turut menyerang sel-sel sihat. Resveratrol tidak merosakkan sel-sel sihat bahkan melindunginya ketika membunuh sel-sel kanser.

Vivix turut melindungi DNA sel, menghalang kimia dan radiasi yang menyebabkan kanser serta melawan radikal bebas dan inflamasi. Ia juga bentu memelihara kesihatan jantung, kesihatan otak, tingkatkan sistem imun, kesihatan sendi, perlindungan antoksida dan peningkatan tenaga pada tahap selular.


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...