Kebas Di Tangan, Jari Dan Kaki.. Jangan Ambil Ringan..





Kebas ni adalah keadaan di mana seseorang mengalami kekurangan rasa (sensation). Keadaan ini biasanya berlaku disebabkan oleh irritasi saraf atau saraf periperi yang terhimpit. Rasa kebas boleh berlaku pada mana-mana bahagian badan dan keadaanya bergantung kepada jenis dan lokasi saraf yang terlibat. Namun rasa kebas lebih sering dirasai pada hujung jari, tangan, tapak kaki, lengan atas dan kaki..


Rasa kebas boleh disebabkan oleh:


1- Gangguan pada saluran darah.



- Pemakanan tidak sihat, kurang bersenam, serta amalan tidak sihat seperti merokok dan mengambil alkohol adalah punca penyepitan saluran darah.
- Keadaan ini menyukarkan proses aliran darah keseluruhan tubuh.
- Salur darah di hujung kaki yang menyempit akan membuatkan seseorang itu akan berasa kebas, sejuk atau sakit di hujung kaki.
- Keadaan ini sering terjadi kepada pesakit diabetes, tekanan darah tinggi, kolestrol tinggi dan strok.


2- Masalah urat saraf.

- Kecederaan pada saraf akibat kemalangan.
- Saraf periferi tertekan disebabkan oleh 'herniated disc' atau oleh osteophytes yang terbentuk akibat proses degeneratif.
- Jangkitan pada saraf periferi seperti kayap.
- Carpel Tunnel Syndrome (saraf median tertekan di kawasan pergelangan tangan)
- Kerosakan saraf akibat bahan toksik seperti pengambilan alkohol dan rokok.


3- Faktor lain.

- Kesan sampingan ubat, contohnya ubat penyakit tuberculosis seperti isoniazide.
- Berlakunya kekurangan vitamin dalam badan seperti kekurangan vitamin B12.



- Keadaan kebas juga boleh berlaku jika seseorang kekurangan darah, terlalu gemuk, wanita yang sudah putus haid dan orang yang kekurangan kalsium.


Kalau keadaan anda seperti dibawah, sila terus pergi berjumpa dengan doktor:

- Baru mengalami kemalangan yang melibatkan bahagian kepala.
- Mengalami gejala seperti lemah anggola, susah bertutur, pening dan sakit kepala yang datang dengan tiba-tiba dan teruk.


Berikut pula keadaan kebas yang biasa dan tak perlu dirisaukan..



- Keadaan seperti tertindih lengan semasa tidur. Akan kembali seperti sedia kala jika tangan sudah tidak tertindih.




- Duduk bersila terlalu lama. Ia juga akan kembali normal jika kita bangun dan bergerak seperti biasa.

Anggota badan yang terlibat boleh digerakkan perlahan-lahan dan buat aktiviti regangan agar kawasan tersebut dapat dilegakan rasa kebas yang anda alami.


Sebagai altenatif lain, anda boleh ambil supplement untuk menangani masalah kebas ini.




B Complex juga menggalakkan sistem saraf yang sihat dan berfungsi. Kekurangan vitamin B12 juga antara penyebab gejalan kekas kaki dan tangan. B Complex mengandungi kesemua 8 vitamin B iaitu B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin.




Kekurangan kalsium antara penyebab gejala kebas kaki dan tangan. Ostematrix mengandungi kalsium dan magnesium pada nisbah seimbang di mana magnesium penting untuk penyerapan kalsium.

Ostematrix berkesan untuk membantu proses pengecutan pada otot dan saraf dengan sempurna supaya tekanan darah dapat berjalan dengan lebih lancar. Ia juga diperbuat daripada mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati, Ostematrix mengandungi kalsium, megnesium, fosforus, zinc, vitamin D dan mangan. MAngan diketahui dapat menurunkan kandungan gula dalam darah.





Vita Lea adalah multivitamin lengkap yang mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan tumbuhan, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Ia difolulasikan secara komplehensif dan sangat seimbang.





Satu kapsul Omega Guard membekalkan 905mg asid lemak omege 3, EPA dan DHA. Penyelidikan menunjukkan bahawa paras asid lemak omega-3 yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping membantu memelihara tekanan darah dan paras trigliserida yang normal. Tambahan lagi, omega-3 dapat memelihara kesihatan otak, penglihatan dan fungsi-fungsi sendi.





Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Ia bertindak sehingga ke peringkat sel dan DNA. Ia juga membantu masalah saraf dan salur darah yang mungkin berkait rapat dengan masalah kebas-kebas.


Jom kita tengok testimoni puan Lydzar yang dah berjaya bebas dari masalah kebas-kebas.



Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...