Tanda-tanda Kehamilan Yang Harus Anda Dan Suami Tahu..

Kehamilan adalah suatu berita gembira buat pasangan yang berkahwin. Lebih-lebih lagi jika ia adalah kandungan yang pertama dan cucu pertama dalam keluarga.. Pasti mengembirakan hati buat setiap ahli dalam keluarga.



Dalam entry ini Hida nak share kan tentang tanda-tanda kehamilan yang harus anda tahu sebelum waktu period tiba iaitu seawal minggu pertama kehamilan.



1- Pendarahan atau 'Spotting'



- Berlaku pendarahan sedikit yang berwarna merah cair atau coklat gelap. Mungkin berlaku kekeliruan apabila anda sangkakan ianya adalah haid. Terutama sekali jika kitaran haid anda tisak teratur. Tetapi ia berbeza dengan haid kerana pendarahan ini selalunya sangat sedikit dan memadai jika anda hanya memakai panty liner.


2- Kembung perut atau cramp



- Sesetengah wanita akan merasai sakit sedikit pada perut, kejang atau kembung jika berlaku pendarahan. Kesakitan ini terjadi apabila produksi hormon progesteron yang terhenti dari corpus luteal apabila sel plasenta hadir. Otot rahim juga akan meregang dan anda berasa kejang apabila terdapat janin di dalam rahim. Namun begitu, kesakitan tersebut masih terkawal.


3- Morning Sickness



- Antara tand ayang paling popular jika hamil adalah mual atau muntah-muntah. Kebanyakannya berlaku pada waktu pagi sewaktu baru bangun dari tidur, sebab itulah dipanggil 'morning sickness'. Tetapi sebenarnya waktu loya tersebut boleh saja berlaku pada bila-bila masa sehinggalah waktu hampir bersalin. Ia juga berpunca daripada peningkatan asid pada perut akibat pertambahan paras hormon estrogen. Tambahan lagi ia juga berkait dengan hormon HCG (Humen Chorionic Gonadotropin) yang dihasilkan olen plasenta. Mungkin anda boleh ambil makanan yang berprotein untuk mengatasi masalah ini.


4- Selalu ke tandas



- Kebanyakan wanita yang hamil, sebaik sahaja mereka hamil banyak perubahan yang berlaku dan berlakunya peningkatan arus darah melalui buah pinggang. Jadi buah pinggang akan terisi dengan lebih cepat dari biasa dan anda juga akan lebih sering ulang alik ke tandas dengan lebih kerap.


5- Cepat letih

Ia akan menjadi tanda tanya jika anda tiba-tiba mudah berasa letih tapa sebab. Hal ini selalunya terjadi apabila berlakunya peningkatan kadar progesteron disamping berlakunya berubahan isipadu darah, denyutan jantung serta metabolisme.


6- Terlebih emosi

- Selain dari perubahan fizikal dan hormon, dengan kehadiran 'insan baru' dalam perut juga akan membuatkan anda berasa lebih emosi. Mungkin anda perlu suplemen tambahan untuk meredakan emosi yang tidak stabil seperti ini..


7- Keputihan

Sewaktu awal kehamilan penebalan dinding vagina akan menyebabkan keluarnya cecair yang berwarna putih susu seakan keputihan. Ianya tidak berbau dan juga tidak gatal. Sebaiknya anda boleh berjumpa dengan doktor untuk maklumat lanjut jika memudaratkan.


8- Peka terhadap bau.

- Kadang kala wanita hamil akan lebih peka terhadap bau. Pada waktu ini wanita hamil akan mula berperangai pelik seperti mengidam dan alami perubahan selara makan. Ia ada berkait rapat dengan peningkatan sel-sel saraf pada bau-bauan tertentu.


9- Perubahan payudara

- Payudara terasa lebih berat, padat, sensetif dan mungkin sedikit nyeri jika disentuh. Ia terjadi kerana perubahan hormon pada awal kehamilan. Pada bahagian aerola juga akan terlihat lebih timbul dari biasa dan berwarna agak gelap. Hal ini hanya berlaku dalam 1-2 minggu sahaja dimana proses pembenihan berlaku.




 Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Hida untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Hida Kadiso
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram: 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...