Jual Produk Yang Baik-baik Saja..


Selalu sangat kita dengar orang cakap "memang lah dia cakap macam tu, sebab dia jual benda tu", tapi tak faham apa maksud sebenar. Bila dah tak faham, kita belasah semua peniaga sebegitu. Walaupun produk/servis yang mereka sediakan tu sangat bagus. 

Contohnya pengimport kurma. Kalau dia tak jual kurma memang tak merasa kita berbuka dengan buah tamar macam Rasullullah SAW. Jadi, tuduhan "memang lah dia macam tu, sebab dia jual benda tu" tak boleh pakai.

Tapi, ada situasi yang memang "berniaga kerana duit semata-mata". Dah sedar ianya satu kesalahan di sisi undang-undang dan terbukti secara sains ia menyusahkan pengguna, tapi masih tetap keras kepala menjual produk atau servis yang memudaratkan customer.

Contoh mudah, pengilang, pemborong & penjual kosmetik yang disahkan beracun. Admin sangat pelik, sudah disahkan beracun oleh KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA pun masih ada peniaga yang terus menjualnya. Racun bukan sebarang racun, racun yang sangat membahayakan customer.

Tiada rasa berdosa ke?
Desperate sangat nak duit ke?
Mmg geng kongsi gelap ke?

Berniaga memang usaha yang dipuji oleh masyarakat, malah dituntut dalam agama. Tapi, ia dipuji & dituntut bukan untuk kita hidup kaya raya. Akan tetapi, supaya produk & servis kita membawa manfaat kepada penduduk setempat.

Sebagai contoh, Uber & Grab. Keduanya-duanya menyediakan transport yang selesa kepada kita sebagai pengguna. Kalau pemilik perniagaan tu nak kaya pun kita tak kisah, sebab servis yang mereka sediakan betul2 berguna.

Contoh lain, Apple (buat iPhone & Macbook). Jualan setiap bulan USD25 billion. Billion tau, bukan million. Apple nak untung banyak, kita sebagai pengguna pun suka. Sebab, mereka boleh laburkannya semula dalam R&D, untuk bangunkan produk lebih baik lepas ni. Yang kita tak sabar nak guna!

Inilah tujuan berniaga.
Untuk tolong manusia.

Duit tu kesan sampingan saja.
Bukan sesekali tujuan utama.

Tapi kalau jual produk yang memudaratkan, memang sah-sah demi keuntungan dunia semata-mata. Kalau kaya di dunia ini sekalipun, setiap sen hasil keuntungannya akan ditanya di akhirat sana "kenapa sanggup jual produk hampeh semata-mata kemewahan dunia?". Kita, nak jawab apa?

Oleh itu, kaji dulu produk yang kita nak promote sebelum sibuk nak kutip sales. Usah sesekali menjual (apetah lagi guna) produk yang memudaratkan. Tak kira lah founder dia tu pak lebai syeikh arab ke, tudung labuh & purdah sampai tak nampak mata ke, atau claim "makanan sunnah"; lari jauh-jauh!

Lebih baik hidup melarat daripada kaya dengan menjual produk yang bawa mudarat. Kaya dengan cara menyusahkan orang, sangat hina disisi agama. Kalau bukan di dunia, akhirat 'sure kena punya'.

Berhati-hatilah dalam berniaga.
Jangan mudah kelabu mata.

SHARE supaya kawan-kawan kita tahu.

#iReachPreneur #TipsBisnes #BuatDuitOnline


Dipetik dari FB iReach



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...