Dah Ada Kerjaya, Perlu ke Berniaga?




Pengarah Khazanah Research Institute; Dr Muhammed Abdul Khalid, berkata:
"Purata gaji Malaysia pada 2016 ialah RM1,600 berbanding RM1,500 tahun sebelumnya. Tetapi, kenaikan gaji di kawasan bandar cuma RM55. Negeri seperti Melaka dan Pulau Pinang pula, kadar kenaikan jadi sifar jika di ambil kira kadar inflasi."
Admin boleh relate dengan statement beliau.
Zaman mak/ayah kita bekerja dulu, gaji permulaan seorang graduate sekitar RM1,200 sebulan. Rumah sewa masa tu cuma RM50-100. Bayaran bulanan kereta pun lebih kurang sama; RM100 sebulan untuk kereta Datsun (kereta popular zaman 1980-an).
Zaman sekarang, gaji graduate sekitar RM2,500. Rumah sewa pun dah RM700 (flat). Kalau rumah teres atau kondo lebih mahal, RM1,000 ke atas biasanya. Bayaran bulanan kereta pula RM500. Tu pun habis Perodua Axia dah, belum Honda City atau Toyota Vios.
Agak-agak, berapa je yang tinggal?
Sebab tu, orang sekarang makin susah menyimpan. Nak simpan macam mana kalau nak makan pun belum tentu cukup. Sampai orang KWSP cakap:
1) "65% orang Malaysia cuma ada simpanan kurang RM50,000 bila umurnya 54 tahun". Maknanya, majority rakyat Malaysia nak simpan RM150 sebulan pun payah.
2) "70% habiskan duit pencen kurang drpd 30-hari". Agak-agak, bagaimana nak survive baki umurnya yang masih 10-30 tahun lepas tu?
Sebab tu, berniaga sambil bekerja bukan lagi pilihan. Tak kira passionate kerja macam mana sekalipun. Supaya kita tak jadi beban pada anak-anak bila dah tua nanti.
Cuma pastikan, perniagaan yang kita usahakan tidak mengganggu kualiti kerja hakiki. Dalam banyak-banyak, memang bisnes online lah yang paling sesuai.
Itu lah juga yang sedang diusahakan oleh Pn Putri Zulaikha Amin#iReachLeaders dalam video ni. Sambil bekerja di salah satu syarikat gergasi pun masih boleh buat bisnes kalau dengan iReach ni. Tanpa mengganggu, kualiti kerja hakiki.
Best kan bisnes ni?
SHARE & Like IREACH untuk #iReachStory 


Semoga bermanfaat ya..  

Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...