Punca Kolestrol Banyak Dalam Badan..

Entry kali ni Eda nak share tentang macam mana kolestrol boleh banyak dalam badan.. Korang tau tak berapa paras kolestrol korang? Ade yang dah pergi buat checkup? atau ada yang memang tak ambil tau pon tentang paras kolestrol dalam badan sendiri.. 

Korang tau tak dianggarkan lebih dari 6 juta rakyat Malaysia mempunyai paras kolestrol yang tinggi..  Banyak kan angka tu..



Mengikut statistik juga 1 daripada 3 orang dewasa di Malaysia mempunyai paras kolestrol yang tinggi.. Kolestrol yang tinggi ini sesiapa sahaja boleh alami tanpa mengira usia.. Perkara ini sudah pun menjadi serius kerana ia boleh meningkatkan risiko penyakit jantung.. Dan tahukah anda bahawa penyakit jantung juga merupakan pembunuh no satu di Malaysia.. Lebih tinggi paras kolestrol maka lebih tinggi risiko penyakit jantung yang akan korang hadapi.. 

Dibawah ini Eda ada nyatakan serba sedikit tentang beberapa punca kolestrol tinggi yang mungkin boleh dijadikan panduan buat korang..


1- Berat badan..


Berat badan yang agak berlebihan dapat meningkatkan trigliserida dan ia juga mengurakan HDL (kolestrol baik)


2- Diet


Antara penyebab kolestrol yang tinggi adalah makan lemak tepu yang terlalu banyak.. Makanan yang datang daripada haiwan adalah penyumbang kepada makanan lemak tepu ini.. Antara makanan yang dikatakan lemak tepu ini adalah seperti daging, lembu, mentega dan keju.. Makanan yang dibungkus dan mengandungi minyak kelapa, minyak sawit atau mentega koko berkemungkinan mempunyai lebih banyak lemak tepu.. Selain dari itu, kita juga akan mendapat lemak tepu dalam marjerin, lemak sayuran, kentang goreng, bunger cheese dan makanan ringan yang lain..

3- Umur dan jantina..
Tahap kolestrol kita secara semulajadi mula meningkat selepas kita mencapai umur 20.. Kadar kolestrol lelaki secara umumnya akan mendatar selepas umur 50 tahun.. Untuk wanita pula paras kolestrol berada agak rendah sehingga menopaus.. Kemudian mereka meningkat kepada tahap yang sama seperti lelaki..

4- Kadar aktiviti anda..


Kurang melakukan senaman (aktiviti fizikal) boleh meningkatkan LDL (kolestrol tidak baik) dan bolehmengurangkan HDL (kolestrol baik).. Boleh tak korang bayangkan kalau korang kat office cume duduk depan komputer, lepas tu balik rumah pulak sambung duduk depan tv tanpa ada apa-apa aktiviti? Apa agaknya yang terjadi pada kesihatan kita agaknya ya??

5- Sejarah keluarga..
Kalau ahli keluarga korang memang ada kolestrol yang tinggi, kemungkinan besar juga korang pon boleh ada paras kolestrol yang tinggi..

6- Kesihatan secara menyeluruh..
      Cuba untuk tidak skip pemeriksaan kesihatan setiap tahun, dan kene pastikan kita mendapat penjelasan tentang risiko penyakit jantung.. Penyakit kencing manis atau hipotiroidisme juga boleh menyebabkan kolestrol yang tinggi.. Jadi jangan skip pemeriksaan  kesihatan untuk tubuh badan korang setiap tahun okeh..

7-Merokok..


Memang dah lama orang tahu bahawa merokok memang tabiat yang buruk dan dengan merokok boleh mengurangkan kolestrol baik dalam badan.. Hati-hati ya kerana ia juga boleh membunuh anda..




Kolestrol tinggi tapi tak tau nak buat apa??

Phytocol-ST - Bantu menghalang kolestrol jahat masuk ke dalam darah.
Omega - Bantu membakar kolestrol jahat yang terlepas dari halangan Phytocol.

Jom cuba..


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥eda83.blogspot.com
♥www.facebook.com/edaejaishop


Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...