Merawat Kanser Tekak Dan Kenali Simptomnya.



Menurut Dr Lim Ming Yann (Konsultan Jabatan Pakar Penyakit Telinga Hidung dan Tekak (Otorhinolaryngology) Hospital Tan Tock Seng) kebanyakan pesakit barah tekak adalah perokok yang mengamalkan tabiat merokok sejak bertahun lamanya.. 


Menurut beliau juga tiga pesakit baru barah tekak mendapat rawatan di Hospital Tan Tock Seng (TTSH) setiap minggu.. Bilangan itu juga merupakan antara 40 pesakit barah yang tampil bagi mendapat rawatan setiap minggu di hospital tersebut. 

Antara tahun 2012 dengan tahun lalu (2015) bilangan pesakit barah larinks atau kotak tekak (larynx) mencecah 85 orang.

Tambahan lagi ada juga 67 pesakit barah oropharynx atau bahagian tengah tekak dan 35 pesakit barah hypopharynx atau bahagian bawah tekak dalam tempoh masa yang sama..

Menurut beliau juga ramai dikalangan pesakitnya berpunca daripada tabiat gemar minum minuman keras secara berlebihan.

Penjagaan gigi yang kurang bersih juga mungkin menjadi penyebab kepada barah mulut dan tekak.

Namun sejak kebelakangan ini, pihak TTSH ditemukan dengan pesakit barah tekak yang berpunca daripada virus papiloma manusia, yang mana ada kaitan dengan amalan mempunyai berbilang pasangan seksual selain mengamalkan sekd oral dengan pasangan mereka.


Simptom- simptom Barah Tekak


- Tekak berasa perit.
- Terdapat darah dalam kahak.
- Sakit telinga.
- Bungi kuat semasa bernafas.
- Sukar bernafas.
- Terdapat kelenjar limfa pada tengkuk.
- Berat badan menurun.

Menurut Dr Lim juga, sekiranya barah tekak itu berlaku pada kotak suara, pesakit akan sering mengalami mutu suara yang semakin teruk atau boleh kehilangan suara.. Ia terjadi apabila sel barang kian menyerang pita suara dan kotak suara.

Pesakit mingkin akan kehilangan suara kerana ia memenuhi sebahagian daripada rawatan yang mana untuk menghapuskan barah, sebahagian atau seluruh kotak suara perlu dibuang atau menjalani radiasi.

Tetapi jika dapat dikawal pada peringkat awal, sebahagian suara asli pasti dapat dikekalkan..

Namun,, jika sudah mencapai tahap lewat, ia menjadi sangat sukar untuk mengekalkan suara asal. Jika pembedahan dilakukan untuk membuang kanser tekak, selalunya kotak suara perlu turut dibuang dan suara asli akan hilang..

Tetapi jangan bimbang, kerana teknologi kini ada rawatan yang boleh mengembalikan suara..

Salah satu rawatan adalah dengan menebuk lubang kecil antara saluran udara dengan saluran makanan dan memasukkan injap kecil di dalamnya. Pesakit boleh menyalurkan udara daripada saluran udara menerusi injap ini ke dalam saluran makanan dan kemudaian ke dalam mulut, lalu bunyi dapat dihasilkan menerusi saluran makanan yang bergegar..



Banyak lagi cara yang boleh anda dapatkan untuk menangani masalah ini..


Cadangan supplement..

Keadaan kini yang membuatkan badan mudah terdedah dengal pelbagai radikal bebas dari pencemaran air, udara dan bunyi, agak penting juga kita mengamalkan supplement yang tinggi antioksidan sebagai perisai untuk menentang radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser..

Supplement yang sangat baik diamalkan adalah seperti berikut:

1- Vitamin C



Membantu menyokong sistem imun.

2- Vitamin E



Tinggi antioksidan dan dilengkapi dengan selenium untuk penyerapan optimim.

3- Vivix



Minuman botani tinggi resveratrol, sebatian yang telah dikajimembantu membaiki DNS rosak (DNA rosak menyebabkan kanser) dan melambatkan penuaan sel.

Jangan lupa ya, jika anda mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser bertambahlah kepentingan dan keperluan supplement ini untuk anda amalkan..


Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


7 comments:

atiehilmi.com said...

a-- bahaya nya !!! btw.. nice sharing.. cuak plak rasa sebab lately tekak perit perit gitu.. hahahaha~

Suliana Yusof said...

Sebelum ni tak pernah ambil tahu pun. Tapi bila baca artikel ni, rasa gerun pulak. Kena ambil peduli la lepas ni. Sekarang banyak yang menular secara senyap-senyap. Tak mau la sampai hilang suara... Aauucchh...

Ebby said...

Seramnya ... Biasanya pikir batuk biasa je..ye la bukan senang nak diagnose kan?

eanaaziz1234 said...

makcik baru lepas habes rawatan chemo baru ni sbb kanser tekak ni..sedih, jadi kurus sebab tak mampu nak makan

Unknown said...

Ramai perokok tahu bahaya rokok tapi sukar nak berhenti. Jalan pintas? Telan aja Vivix, lama-lama perokok tak rasa best pun nak merokok :)

Ayu Zalie said...

Alahai bahayanya... baru tahu rupanya ramai yanh menghidap kanser ni. Kena lebih berhati=hati lepas ni, be more alert dengan diri sendiri

ummu aisya said...

fuhhh.. kanser ni memang merata-rata dah kan.. dulu tak tahu pun ada kanser tekak..

dahlah encik suami perokok tegar ni.. risau pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...