Menyusu Badan Bukan Hanya Tugas Ibu..

Image result for breastfeeding positions


Ibu tak boleh dipaksa untuk menyusu anaknya jika dia tidak mahu selagimana ianya tidak membahayakan nyawa baby.

Ayah wajib mencari alternatif lain seperti ibu susuan atau memberi susu formula kerana nafkah anak adalah tanggungjawab ayah.

Jika ibu decide utk menyusu, apa yang membantu ibu utk terus istiqamah ialah:

1. Pemakanan yang sihat. Suami harus membekalkan makanan yang seimbang, sihat dan mungkin supplement utk ibu.

2. Sokongan yang padu daripada suami. Moral support, peralatan, dan mungkin pertolongan yang lain supaya ibu dapat menyusu anak on demand

3. Perasaan ibu pada pasangannya. Jika ibu gembira dengan pasangannya, insyaAllah penyusuan berjalan lancar. Jika ibu tgk suaminya asyik rasa nak marah, geram, stress, akan terbantutlah pengeluaran susu sebab perasaan ni effect penghasilan hormon prolaktin dan oxytoxin yang mempengaruhi pengeluaran susu.
~ Klinik di Hijrah~


Nampak tak besarnya peranan ayah dalam bab penyusuan anak ni?
Ibu yang menyusukan anak dan struggle utk complete exclusive breastfeeding sampai 6 bulan, sampai setahun, sampai 2 tahun adalah atas ehsannya sendiri. Nak memberi yang terbaik utk anak.

Tapi kebanyakan ibu struggle alone.

Oleh itu para suami, hargailah isteri2 anda yang berusaha menyusukan anak anda. Berilah sokongan yang sepatutnya. At least ambil tahu, bertanya khabar, kongsi kegembiraan dan kesedihannya. Cuba sama2 selesaikan jika ada masalah penyusuan.
InsyaAllah, rewardnya priceless untuk kita sekeluarga..

Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...