Merawat Masalah Keputihan Dikalangan Wanita..

Keputihan?? Selalunya wanita je yang ade keputihan ni kan.. 


Korang tau tak, mengikut kajian pakar kesihatan kelamin, sebanyak 99.9%wanita menghidap penyakit keputihan. Ini terjadi kerana jangkitan kulat kandida yang terdapat pada dubur dan juga faraj wanita. Jangkitan ini berlaku boleh disebabkan oleh sikap tidak perihatin atau cermat dalam soal kebersihan anggota sulit mereka.


Penyebab keputihan wanita yang tidak normal:


1- Infeksi yang disebabkan oleh kulat. Keluar lendiran berwarna putih atau kekuningan. Ia selalunya berlaku secara berterusan dan biasanya disertai dengan rasa gatal. Infeksi ini biasanya disebabkan oleh kulat candida atau monilia.

2- Infeksi oleh kuman trichomonas. Keputihan wanita jenis ini biasanya ditunjukkan oleh keluargnya cairan berwarna kehijauan atau gatal.

3- Infeksi oleh bakteria vaginosis. Keluar cecair yang berwarna kelabu serta berbau.

4- Penyakit yang menular melalui hubungan seks. Ia ditunjukkan dengan keluarnya cairan bersifat 'cheesy', agak berbau dan bercampur darah.

5- Kanser pangkal rahim. Keluar cairan tetapi tidak berbau dan gatal.


Selain dari penyebab diatas, ada lagi penyebab keputihan:


1- Vagina atropik yang datang apabila usia lanjut seperti menopause. Selalunya disertai dengan rasa ngilu akibat kekurangan hormon estrogen.

2- Penggunaan ubat seperti antibiotik dan ubat yang mengandungi estrogen.

3- Pemakanan juga menyumbang kepada faktor terjadinya kulat yang berlebihan pada vagina. Pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula juga boleh menyebabkan keputihan. Memakan buah-buahan seperti nanas, sengkuang dan timun juga mengundang keputihan di vagina anda. 

4- Pemakaian tuala wanita yang kurang sesuai dan seluar dalam yang terlalu ketat sehingga kurang pengudaraan juga boleh memburukkan keadaan ini.


Untuk membunuh bakteria semulajadi dalam faraj anda boleh memakan antibiotik untuk jangka masa yang lama dan mengelakkan pendedahan faraj kepada jangkitan dari luar. Wanita hamil dan pengidap kencing manis mudah dijangkiti kulat candida ini.

Lendir keputihan yang keluar dari kemaluan ini tidak semestinya menandakan penyakit. Tetapi kadang-kala ia adalah proses biasa bagi seorang wanita. Sebenarnya lendir ini dikeluarkan oleh faraj dan pangkal rahim untuk melindungi sel-sel dan saluran dinding faraj. Tanpa lendir ini, sel-sel ini akan menjadi kering dan rosak.

lendir yang normal adalah jernih, cair tanpa bau dan tidak diiringi rasa gatal pada keliling faraj. Jika warna lendir tersebut kemerah-merahan atau coklat bercampur darah, ia menandakan yang faraj serta sistem perananakan anda telah dijangkiti oleh bakteria. 


Bagaimana nak atasi masalah keputihan ini?? 

Anda boleh ambil Alfalfa Complex.



- Mengurangkan rasa gatal akibat jangkitan dengan cepat
- Menghilangkan bau busuk pada faraj
- Membuang toksik dalam tubuh
-Tubuh lebih kuat melawan jangkitan kuman


dan


Garlic Complex (Antibiotik semulajadi)



- Menghalang jangkitan kuman dan kulat pada faraj
-Menghilangkan keputihan dengan cepat
-Mengimbagi tahap gula pesakit diabetis dan mengurangkan keputihan


Jom kita tengok testmoni tentang keputihan ini..


petua atasi keputihan





Semoga bermanfaat ya..  


Jangan segan silu untuk menghubungi Eda untuk membeli produk Shaklee atau anda juga saya boleh daftarkan untuk menjadi ahli Shaklee.. Jangan malu-malu ya.. 

Kalau nak semak harga produk Shaklee boleh 
klik sini --> Harga Produk Shaklee

Eda Ejai
♥Shaklee Independent Distributer [ID No : 888 102]
♥Sms/whatsapp/telegram/wechat : 013-397 6474
♥1642 8561 0089 Maybank Nor Hidawati

Saya juga mengenyorkan juga anda untuk terus order sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara online menggunakan kreadit / debit kad melalui link di bawah. Klik sahaja gambar eSELL dibawah dan ikut arahan yang diberikan. =D





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...