Kekal Cergas Dan Bertenaga Di Bulan Ramadhan Dengan Nutrisi Shaklee




Seperti mana yang anda sedia maklum bahawa puasa di bulan Ramadhan adalah salah daripada satu rukun Islam yang ke 4.. Umat islam yang akil baligh dan berakal (tidak sah puasa orang yang hilang akal atau gila), suci juga dari hadas besar.. adalah diwajibkan berpuasa.. 


Tetapi di dalam Islam ada juga diberi kelonggaran kepada kaum adam yang bekerja keras, kaum ibu yang mengandung dan menyusukan bayinya..


Kebaikan berpuasa..

Tetapi dalam berpuasa juga terdapat banyak kebaikan yang bakal kita perolehi.. Dengan berpuasa sepatutnya kita dapat mengawal diri dari lapar dan dahaga..


Tabiat buruk seperti merokok juga harus dielakkan dan lebih bagus jika dapat dikekalkan.. Ketagihan seperti meminum kopi dan gula juga boleh dibuang.. Dengan berpuasa juga kita dapat lebih fokus dalam pekerjaan kerana kita tak perlu untuk memikirkan sarapan dan makan tengahari apa yang perlu dimakan..


Jiwa juga akan lebih tenang dan silaturahim keluarga dapat disatukan semasa waktu berbuka..


Selain dari itu, organ dalam tubuh badan juga apat rehat sekeltika untuk dipulihkan.. Toksin pon dapat dinyahkan dari dalam badan.. Antara bonus yang orang ramai tak perasan dalam berpuasa adalah berat badan dapat diturunkan, tekanan darah juga kembalik normal, kolestrol juga dapat di kawal serta dapat mengurangkan kandungan gula yang berlebihan dalam badan..


Cabaran berpuasa

Jika anda tidak bersahur dan berbuka dengan betul apa yang anda bakal hadapi adalah:


1- Dehidrasi - Ianya terjadi apabila berlaku kurangnya air yang masuk dalam badan kerana kandungan tubuh badan kita adalah 70% adalah terdiri daripada air..

2- Tekanan darah dan gula dalam darah turun mandadak..

3- Gastrik dan pedih ulu hati - Ia terjadi apabila ketidakeseimbangan kandungan asid dan pepsin di dalam usus. Pengeluaran asid yang berlebihan  menyebabkab terjadinya gastrik


4- Sembelit - sembelit juga boleh terjadi jika anda kurang minum air semasa berbuka atau pun bersahur..


Bagi kanak-kanak perkembangan dan pertumbuhan anak akan terjejas jika tidak bersahur.. Di sekolah juga kurang fokus dalam pelajaran dan pelajaran akan terganggu..


Untuk Golongan yang bekerja pula meraka akan lebih cepat mengantuk, sakit kepala, mudah letih.. hal ini terjadi kerana tenaga yang lebih cempat berkurang dan lebih cepat merasa dahaga..

Ibu mengandung dan menyusu juga tidak terkecuali dalam menempuh cabaran di bulan ramadhan ini jika tidak bersahur.. bagi ibu mengandung nutrient tidak seimbang untuk perkembangan fetus..


Nutrisi yang seimbang amat digalakkan buat ibu-ibu mengandung.. Bagi ibu yang menyusukan anak pula penghasilan susu badan kian merudum.. (saya juga pernah mengalami susu yang merudum semasa berpuasa.. sangat sedih bila baby cuba isap tapi tak de susu yang keluar.. down sangat mase tu)..

Warga emas juga jangan dilupa..


Mereka perlukan nutrisi yang seimbang untuk mengekalkan kesihatan dan mencegah jangkitan.. Risiko penyakit yang berbahaya juga dapat dielakkan dengan bersahur.. Jika tidak bersahur tenaga untuk warga emas juga berkurangan tenaga..


Berbuka puasa..

Dari mana datangnya juadah berbuka puasa anda?? Masak sendiri di rumah?? Membeli di bazar Ramadhan?? atau pon berbuka di hotel mahupun restoran?? yang mana pilihan anda..



Mengambil makanan yang sihat semasa berbuka sangatlah digalakkan.. Jika anda mengambil makanan yang tinggi kolestrol salur darah akan tersumbat dan penyakit-penyakit bahaya akan menyerang.. Antara penyakit yang mungkin akan menyerang adalah:

1- Serangan jantung
2- Angin Ahmar/Stroke
3- Tekanan darah tinggi
4- Penyakit hati
5- Ketidaksuburan

Pengambilan gula yang tidak terkawal semasa berbuka juga boleh mengakibatkan penyakit. Antaranya seperti:

1- Buta
2- Rosak buah pinggang
3- Luka yang susah sembuh
4- Lemah daya ingatan
5- Masalah eriktil (mati pucuk)


Tips Untuk Kekal Cergas dan Kekal Bertenaga di Bulan Ramadhan dengan Shaklee

1- Untuk tenaga yang berpanjangan (Hydration Maintainance):




  • a- Performance Drink
  • b- ESP
  • c- Meal Shake


2- Boost Tenaga:

 
 


  • a- Vivix
  • b- CoQ10
  • c- Energy Tea Mix


3- Kawal Kolestrol & Gula Dalam Darah Yang berlebihan:


  • a- Phytotocol-ST


4- Nutrisi Seimbang






  • a- Multivitamin
  • b- B Complex
  • c- Ostematrix
  • d- Omega Guard


5- Sistem Penghadaman



  • a- Alfalfa


6- Kuatkan sistem imun



  • a- Vitamin C


7- Kurangkan berat badan



  • a- Cinc shakes



Banyak nak kene telan?? Tidak mengapa kerana kami dah sediakan jadual pengambilan nutrisi Shaklee khas buat anda..  Jaduak untuk kanak-kanak dan orang dewasa juga kami telah sediakan...

Untuk kanak-kanak..
 Untuk dewasa



Mudah sahaja bukan.. semoga perkongsian saya pada kali ini dapat dikongsi dengan anda semua dan puasa kita diterima di sisi Allah S.A.W..


~SID Berjaya~
* Eda Ejai
* 013-3976474








1 comment:

wakgelas said...

di china rakyatnye dilarang berpuasa dibulan ramadhan .,sodey kanns., uuuuuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...